Kabura Cynthiah identifierar sig som ”Swiftie först, sen människa”. För henne känns en Taylor Swift-konsert i hemlandet Kenya långt borta.
Tillsammans med andra fans har hon istället kollat på Swifts konserter på bio och via sociala medier.
– Vi ordnar många Taylor Swift-evenemang, säger hon.
Få stopp utanför Nordamerika och Europa
”The eras tour” består av över 140 planerade konserter, majoriteten i Nordamerika och Europa. Med undantag för ett par stopp i Sydamerika, Australien, Japan och Singapore.
Inget afrikanskt land.
– Hon kanske tänker att det inte finns så stor marknad för henne här, säger Oluthando Keteyi, journalist på den sydafrikanska sajten Independent online.
Enligt henne dominerar istället artister inom afrobeats, amapiano och mer lokala musikgenrer i flera länder. Vilket märks på septembers topplistor i Nigeria, Egypten, Kenya och Sydafrika. I alla fall på tjänster som Spotify, Apple Music och Boomplay.
”Som kontinent ligger vi fortfarande efter”
Men även om det finns afrikanska swifties tror Oluthando Keteyi att det också handlar om att kunna uppfylla de krav som turnén ställer.
– Som kontinent ligger vi fortfarande efter med vissa saker. Kanske tycker de inte att vi är redo när det kommer till att tillhandahålla rätt ljud- och ljuskvalitet, säger hon.
Utöver scenproduktion krävs bra infrastruktur för både turnéteam och influgna fans. Även säkerhet är viktigt, inte minst sedan Taylor Swift ställde in spelningar i Österrike efter terrorhot.
Politik kan också spela in.
– Frigörelse är viktigt för henne. Så att åka till ett land som inte är hbtq-vänligt kanske inte funkar för henne.
”Möjligheten måste ges”
Det är inte ovanligt att stora västerländska artister inte spelar i Afrika. Även Beyoncé fick kritik för att inte inkludera världsdelen i sin senaste turné.
Men historiskt har ändå många stora namn tagit med Sydafrika på sin turné, allt från Ed Sheeran till Rihanna. Nyligen spelade också Kendrick Lamar i Rwanda och The Weeknd i Marocko.
– Jag tror att våra länders regeringar och festivalarrangörer behöver börja arbeta med den internationella marknaden för att möta dem halvvägs, säger Oluthando Keteyi.
Hon menar att arenorna finns men att det handlar om att få till ett gynnsamt samarbete mellan de lokala aktörerna och artisterna.
– Vi vet hur vi man gör jobbet, jag tror bara att möjligheten måste ges.