Mindre förlag som sköter sin distribution själva riskerar att drabbas av de nya kraven från Adlibris. Från både förläggare och bibliotek finns nu en rädsla att mångfalden av böcker är hotad.
Alla förlag har informerats om förändringen via ett mejl som skickats ut från Adbiris där de skriver att de förlag som inte hittat inte en extern distributör innan den första september inte kommer att finnas kvar på Adlibris hemsida.
– De mindre förlagen, som har egen distribution, har ingen möjlighet att lägga de här pengarna på en extern distributör. Det här är även en stor fråga att Adlibris sköter leveransen till de flesta av våra bibliotek runt om i landet, säger Alexandra Nedstam.
Försämrat utbud
Malmö kommun är en av de kommuner som använder Adlibris som sin första leverantör och de bekräftar problemen, eftersom kommunens system för upphandling av ny litteratur är anpassat efter Adlibris.
– Utbudet på våra bibliotek kommer att bli sämre av den här förändringen. Vi har avtal med första leverantör Adlibris att få katalogposter i systemet och för att få dem plastade och klara för leverans vilket gör det lättast att köpa från dem, säger Ellen Håkansson, mediestrateg Biblioteken i Malmö.
Den litterära chefen på Malmö Stadsbibliotek, Sofia Murray, är också bekymrad.
– Det som vi ser ett potentiellt problem är att flera av de förlagen som har speciella målgrupper är ofta mindre. Till exempel när det gäller minoritetsspråk och tillgänglighetsmedel. Där ser vi att detta skulle kunna bli mycket problematiskt framöver.
Adlibris svarar
Anledningen till att biblioteken i Malmö stad har anpassat sig efter Adlibris är enligt Sofia Murray att lagen om offentlig upphandling sätter ramar som gör att det krävs en stor leverantör för att leva upp till de krav som ställs.
På Adlibris menar man att handel med alla små förlag varit en förlustaffär tidigare och att de tvingats ta beslutet av ekonomiska skäl.
– Vi är måna om att hitta lösningar som funkar för alla, även de mindre förlagen, men den måste vara ekonomiskt hållbar för oss. På det här sättet blir det smidigare leverans och ger kunderna en snabbare och säkrare process, säger Elias Vieglins PR-chef på Adlibris.