– Mindre folk i stadskärnan innebär att vi får mycket färre kunder än vanligt, säger Sanna Magnusson, som jobbar i en bokhandel.
Försäljningen av böcker i den fysiska bokhandeln är värst drabbad av nedgången. Där minskade försäljningen med 36,5 procent under vecka 12, jämfört med samma vecka i fjol.
Räknar man in även dagligvaruhandeln och näthandeln minskade försäljningen vecka 12 med totalt 17 procent, jämfört med 2019. Det visar siffror från Svenska bokhandlareföreningen och Svenska förläggareföreningen.
– Bokbranschen har traditionellt sett låga marginaler och inte så stark ekonomi, så detta är ett hårt slag mot hela branschen, säger Erik Wikberg, forskare vid Handelshögskolan.
Näthandeln klarar sig bättre
Näthandeln har inte blivit lika lidande, där har försäljningen minskat med åtta procent under samma period. Tittar man på både vecka 11 och 12 så minskade försäljningen med tre procent i år, jämfört med samma veckor i fjol.
För e-böcker och ljudböcker har situationen dock inneburit en uppgång i försäljning, särskilt i länder med striktare regler – som Italien och Spanien. Enligt Bookbeat har de senaste två veckorna varit de mest framgångsrika i företagets historia. Några konkreta siffror har dock ännu inte publicerats.
Se mer i klippet ovan.