Louise Boije af Gennäs roman från 1996, ”Stjärnor utan svindel” är idag närmast att beskriva som en klassiker om normbrytande kärlek och huvudpersonen Sophies val mellan den himlastormande passionen och den trygga kärnfamiljstillvaron. Nu – 25 år senare – får vi svaret på om hon valde rätt när hon kommer med uppföljaren “Stjärnfall”.
Året efter af Gennäs succé, 1997, kom Carina Rydbergs Den högsta kasten. Boken blev en medial bomb och startade den våg av autofiktion som egentligen aldrig slutat skölja över oss sedan dess. Carina Rydberg har ju inte publicerat något sedan 2006 – men nu alltså tillbaka med en självbiografisk roman. ”Vitt Slödder” heter den och handlar om barndom, trauman, rasism och klass.
Nytt Millennium i Norrbotten
Karin Smirnoff, som ju gjort succé med sin Jaana Kippo-trilogi (”Jag for ned till bror”, etc) tar över Stieg Larssons Millenniumserie efter David Lagercrantz. Kul med en kvinnlig uttolkare av ikoniska Lisbeth Salander. Hemlighetsmakeriet som vanligt stort, men titeln tycks bli ”Havsörnens skrik”.
Av det lilla vi fått veta kan vi konstatera att handlingen är delvis flyttad till Norrbotten, och om vi ska lita på författaren själv kan vi förvänta oss minimalt med miljöbeskrivningar och desto mer ondska.
Manliga bråkstakar
Michel Houellebecq, Europas litterära enfant terrible och älskling, kommer med en ny roman på svenska i november, ”Förinta”. Som vanligt ska den vara ett finger rakt upp i... samtiden. Dock med lite mer hoppfull slutton den här gången, trots terrordåd och gubbsjuka.
Alex Schulman är kanske inte riktigt Sveriges Houellebecq, även om han retat en och annan. I höst är han hur som helst trippelakuell: Björn Runges filmatisering av hans roman “Bränn alla mina brev” har premiär på Bio; på Dramaten sätts monologen ”Tröstrapporter” upp med Gustav Skarsgård; därtill en ny roman, ”Malma station”, hans första roman som är helt och hållet fiktiv.
Alltså ingen pappa, mamma, släkting eller ens “lilla Alex” ska förekomma. Trots det ska det mesta vara hämtat från hans liv – sade han i Söndagsintervjun. Så kan det vara i den skönlitterära världen.