Bokförlaget Ester Bonnier där bland annat Bonnier Fakta, Forum, Lovereads och Bonnier Brands ingår valde att sluta sälja de böcker de har i lager av den tv-profil som erkänt sexköp.
Åtgärden har fått kritik av bland andra Expressens kulturchef Karin Olsson. Podcasten Förlagspodden kallar förfarandet ”censur” och ”moralpanik” och juridikprofessorn Mårten Schultz twittrade att det rör sig om ett yttrandefrihetsproblem.
”Säljer en bild som inte är sann”
Adam Dahlin, litterär chef på Ester Bonnier skriver i ett mejl till Kulturnyheterna att man fattat beslutet för att det inte går att nå ut med böckerna.
”Det är bra med en diskussion, men nog känns det lite som överord. Vi anser helt enkelt att det saknas förutsättningar att nå ut med böckerna, efter det som har hänt. De säljer ju också en bild som inte är sann, som är svår att saluföra”, skriver han.
Ska man inte som förläggare alltid stå upp för litteraturen?
”Utgivningsbesluten fattades i en annan tid. [Tv-profilens] framgångar som författare bygger på hans starka personlighet och det personliga varumärke som är förknippat med den. Han säger själv att det han nu gjort går emot precis allt han själv står för. Just nu finns alltså inget varumärke att bygga utgivningen kring, han saknar trovärdighet, och då är det svårt att ge ut böcker som kan tas på allvar.”
Adam Dahlin skriver även att tv-profilen brutit de premisser på vilka samarbetet bygger och att han, likt andra författare, kan ge ut böcker på vilket förlag de vill.
Kulturnyheterna har tidigare varit i kontakt med tv-profilen som avböjt att kommentera indragningen av böckerna.