Bokvärldens strömningstjänster, där den svenska marknaden domineras av företagen Storytel, Nextory och Bookbeat, håller på att förändras.
Förra veckan rapporterade Svensk bokhandel om att Bookbeat, som ingår i Bonnierkoncernen, nu börjar ersätta bokförlagen per lyssnad timme istället för per lyssnad bok. Nästa år inför även marknadsledaren Storytel den nya ersättningsmodellen.
Kan slå hårt
På bokförlaget Lind & Co är 50 procent av omsättningen för den skönlitterära utgivningen kopplad boklyssningstjänster som Bookbeat och Storytel. Förändringar i Bookbeats och Storytels ersättningsmodeller kan därmed slå hårt, och än har Lind & Co inte fått sina nya avtalsförslag.
– Det viktigaste är ju att ersättningen per färdig bok inte sjunker, säger Kristoffer Lind, förläggare på Lind & Co.
Bookbeats vd, Niclas Sandin, menar att olika förlag kommer att påverkas på olika sätt av förändringen.
– Förlagen kommer att få betalt baserat på användarnas totala lyssningstid på deras titlar. Det kan leda till att förlag med kortare böcker får mindre pengar, samtidigt som det gynnar förlag som har längre böcker, vilket är rättvist eftersom de också är dyrare att producera, säger han.
Problem kvarstår
Kristoffer Lind framhåller att ersättningen från framförallt Storytel sjunkit kraftigt under de senaste åren. När marknaden växer och fler kunder lyssnar allt mer blir det fler titlar som konkurrerar om prenumeranternas pengar. Och det är den generellt låga ersättningen, snarare än den nya modellen att ta betalt per lyssnad timme, som är det egentliga problemet, menar han.
– Det är en rimlig åtgärd, men det kommer ju inte till att leda till någon kraftig höjning av ersättningen till förlagen, säger Kristoffer Lind.
Niclas Sandin på Bookbeat menar att den goda utvecklingen för strömningstjänsterna även gynnar förlagen. I år, tre år efter företaget startades, planerar Bookbeat att köpa in böcker för 120 miljoner kronor.
– Den totala pengahögen som skapas i den här typen av tjänster har växt jättemycket se senaste åren, så snarare skapas det ju mer pengar till hela marknaden i takt med att vi växer.