För 18:e året i rad genomför Internetstiftelsen i Sverige undersökningen om hur svenskarna använder sig av internet. Bland annat uppger rapporten att nästan alla svenskar mellan 16-75 år regelbundet använder sig av nätet.
Att använda internet för att läsa e-böcker och lyssna på ljudböcker är någonting som ökar stort. 37% läser och lyssnar online, jämfört med 20% som var den motsvarande siffran för två år sedan, vilket betyder att användandet nästan har fördubblats. Att lyssna på ljudböcker är dock 14 gånger så vanligt som att läsa e-böcker.
Spädbarn och internet
Vart fjärde spädbarn mellan 0-12 månader använder internet, uppger rapporten. Det är första gången mätningen på målgruppen genomförs och det handlar främst om att strömma video på surfplattor.
Det är även första gången som över hälften uppger att de betalar för film och tv på internet. 53% av befolkningen betalar för någon form av streamingtjänst som exempelvis Netflix, HBO eller Viaplay. Lika många uppger att de betalar för musiktjänster som Spotify och det är även första gången som båda dessa siffror överensstämmer.
Läsandet av papperstidningar minskar i takt med att det digitala läsandet ökar. I år ligger siffran på 79%. Digitala prenumerationer växer, men en stor andel (21 procent) har fortfarande både en pappers- och en digital prenumeration. Det är bara 7% som endast använder sig av en digital dagstidning.