Foto: Fredrik Persson/TT

Bottenrekord för årets final

Uppdaterad
Publicerad

Årets finalprogram av Melodifestivalen sågs av drygt tre miljoner personer. Det är långt färre än fjolåret.

Enligt siffror från MMS tittade 3.302.000 personer på finalen av Melodifestivalen när den sändes i lördags.

Tittarsiffrorna har inte varit så låga under hela 2000-talet.

Melodifestivalen 2014

Melodifestivalen fick ett nytt format, med deltävlingar och kvalomgång, 2002. Varje år sedan dess har tittarantalet legat runt fyra miljoner.

800.000 färre

Förra året såg 4.150.000 personer festivalens final. I år var tappet alltså drygt 800.000 tittare.

Årets turné har kantats av kritik, men det finns inga planer på att ändra upplägget, meddelade Christer Björkman, i lördags kväll efter avslutad final.

Lång utvärdering

Efter att tittarsiffrorna rullat in på måndagen så står det dock klart att det kommer att bli förändringar av programupplägget.

– Vi har förstått att det var något som saknades i årets programserie. Och det här ska nu utvärderas länge och noga, säger SVT:s nöjeschef Thomas Hall till Aftonbladet.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Melodifestivalen 2014

Mer i ämnet