Enligt siffror från MMS tittade 3.302.000 personer på finalen av Melodifestivalen när den sändes i lördags.
Tittarsiffrorna har inte varit så låga under hela 2000-talet.
Melodifestivalen fick ett nytt format, med deltävlingar och kvalomgång, 2002. Varje år sedan dess har tittarantalet legat runt fyra miljoner.
800.000 färre
Förra året såg 4.150.000 personer festivalens final. I år var tappet alltså drygt 800.000 tittare.
Årets turné har kantats av kritik, men det finns inga planer på att ändra upplägget, meddelade Christer Björkman, i lördags kväll efter avslutad final.
Lång utvärdering
Efter att tittarsiffrorna rullat in på måndagen så står det dock klart att det kommer att bli förändringar av programupplägget.
– Vi har förstått att det var något som saknades i årets programserie. Och det här ska nu utvärderas länge och noga, säger SVT:s nöjeschef Thomas Hall till Aftonbladet.