Brädspel har varit en hobby i familjen Fryxelius i flera generationer. När Lennart och Ingrid Fryxelius fick barn – närmare bestämt 16 stycken – blev spelen familjens stora gemensamma intresse.
När de var små uppmuntrade pappa Lennart Fryxelius barnen att uppfinna sina egna brädspel. Med tiden utvecklade syskonen olika talanger där vissa var bra på att rita och utforma, andra på den logiska uppbyggnaden av spel. Hobbyn blev till slut till en professionell verksamhet 2011, då fem av de tio bröderna startade spelföretaget Fryxgames.
– Vi spelade mycket när vi var små och designade våra egna spel, säger Jonathan Fryxelius, speldesigner i Fryxgames, näst yngst i syskonskaran och far till Lennart och Ingrids 60:e barnbarn.
Det är i Jonathan Fryxelius hem i Karlstad som Fryxgames har sin prototyptillverkning och lager till nätbutiken, bara ett stenkast bort från föräldrarnas hus.
”Tokig i Mars”
I början gick det trögt för företaget och deras idéer blev nobbade av större svenska spelbolag. Men 2016 vände det. När Jacob Fryxelius spelidé Terraforming Mars tog form blev det en omedelbar succé.
– Jag har alltid varit intresserad av vetenskap och jag är helt tokig i Mars. Jag älskar att förstå hur saker fungerar och är uppbyggda, och så tänkte jag att jag borde göra ett spel om att terraforma Mars.
– Jag tror att min egen personlighet spelar rätt stor roll i det, säger Jacob Fryxelius, vars namn blivit känt i brädspelsvärlden genom att det tydligt står tryckt på Terraformning Mars-förpackningarna.
Spelet går i korthet ut på att höja syrenivån, temperaturen och vattentillförseln och bygga upp Mars till en gästvänlig planet för människor att bosätta sig på. Till grund för spelet ligger olika typer av projektkort och spelaren som lyckas etablera sig bäst på Mars vinner.
– Först tryckte vi 10 000 spel och de gick som smör direkt. Då fick vi jättebråttom att trycka upp 20 000 spel och de tog slut direkt också. Då fick vi trycka 40 000 spel och det tog också slut nästan direkt. Sedan har vi fortsatt att trycka spelet och nu trycker vi det två gånger varje år, säger Jonathan Fryxelius.
Liten bransch
Terraforming Mars går inte att hitta i de breda bokhandlarna och leksaksaffärerna i Sverige, där enklare spel som tilltalar en stor målgrupp dominerar. Men i den inbitna brädspelsvärlden har det sedan utgivningen varit ett av de riktigt stora spelen.
De senaste åren har Terraforming Mars vunnit flera internationella priser, översatts till över tjugo språk, gjorts om till datorspel och utvidgats med fem hyllade spelexpansioner, varav den sista, Turmoil, finansierades genom crowdfundning på nätet med bravur – en vanlig metod i brädspelsbranschen.
Trots att branschen är liten i många länder, inte minst i Sverige, tycker syskonen Fryxelius att framtiden ser ljus ut för Fryxgames.
– Ja, vi får etablera ett kontor på Mars snart, säger Jonathan Fryxelius.