Ungefär 500 – 600 kronor uppskattar SvD:s film- och tv-redaktör Elias Björkman att han skulle behöva lägga på prenumerationsströmningstjänsterna för att täcka in sitt bevakningsområde som tv-skribent.
– De flesta inlogg har jag via jobbet, men skulle jag ha allt jag behöver skulle det bli över tusen kronor i månaden, säger Elias Björkman.
I de svenska hushåll som använder så kallade SVOD-tjänster (subscription video on demand) lägger man lite mindre – ungefär 370 kronor – på strömmat, enligt siffror från analysföretaget Mediavision.
Genomsnittet för samtliga hushåll ligger på 160 kronor i månaden.
Marknaden bromsar
2021 växte SVOD-marknaden i Sverige, men globalt verkar Netflix, giganten i sammanhanget, ha slagit i taket med färre betalande kunder.
– Det speglar en marknad som mognat och fler som slåss om samma kaka. Marknaden har bromsat in, säger Marie Nilsson, vd Mediavision.
Kristet, romantiskt och brittiskt
Samtidigt som de stora bolagen försöker komma på hur de ska få tittarna att stanna kvar hos dem efter att användarna är klara med sina gratisveckor kommer flera nischsajter. Ett nederländskt bolag har sedan flera år både sajten With love (bara romantisk film) och New faith network (bara kristen film) aktiva på den svenska marknaden. Och i slutet av april lanseras Britbox – bara brittisk film och tv.
– Det är ju framför allt globala tjänster, för dem är det inte lika viktigt att ha högt dagligt tittande i Sverige, utan att ha ett stort antal hushåll i ett stort geografiskt område – många länder, säger Marie Nilsson.
Reklamen på väg tillbaka
De flesta som har många strömningstjänster hoppar runt mellan dem för att det inte ska bli för dyrt, men flera av jättarna överväger nu att behålla sina tittare genom billigare abonnemang.
– Det är reklam som kommer bli det nya. Disney plus ska lansera ett billigare reklamabonnemang i år, Youtube ska göra det samma och efter tappet har Netflix sagt att de tittar på det också, säger Elias Björkman.