Netflix drag i krisen: ”Reklam-tv är det nya”

Uppdaterad
Publicerad

Netflixs rapport skapade chockvågor i en redan skakig streamingvärld. Den historiska minskningen av betalande användare ses som ett tecken i tiden och Netflix möjliga motdrag med reklamfinansierad streaming ger SVT:s techkorrespondent en känsla av déjà vu.

– Cirkeln är sluten. Reklam-tv är det nya sättet att titta på tv.

Är guldåldern för streamingtjänsterna över? Den frågan har under en tid ställts allt oftare och kommer inte minska efter Netflix prenumerantrapport som gjorde att företaget rasade på börsen.

Antalet användare på streamingtjänsten har minskat med 200 000 under årets första kvartal och man räknar med att tappa två miljoner användare under det andra kvartalet.

Det var första gången tjänsten tappar användare på 10 år och ses som en tydlig markör på att streamingmarknaden är mättad.

– Från det att vi har haft flera år av att alla ska ha en streamingtjänst så har trenden vänt. Den starka tillväxten är på väg att ta slut, säger SVT:s techkorrespondent Alexander Norén.

Hör mer om Netflix möjliga krisdrag i videon ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.