I början av 2022 föll Netflix aktie med 20 procent. Anledningen? Streamingjätten redovisade en väntad tillväxt på 2,5 miljoner användare i årets första kvartal. Samma period 2021 låg den siffran på 4 miljoner.
I takt med att användartillväxten stannat av testar nu strömningsjätten nya sätt att öka intäkter. I Chile, Peru och Costa Rica införs nu ett nytt system för att göra det svårare att dela konto med andra människor.
Pilotprojektet bygger på att ta betalt för att lägga till fler användarprofiler på sitt konto. Funktionen tillåter abonnenten att lägga till två personer utanför hushållet och kostar ungefär 30 kronor/månad utöver det ursprunliga månadspriset. Huruvida konceptet kommer att rullas ut globalt är ännu oklart.
”De har inte några andra intäktskällor”
Konceptet med att betala för att dela konto är ett i raden av förändringar som Netflix gjort på sistone. Mellan oktober 2020 och mars 2022 har företaget ökat månadspriset på amerikanska marknaden tre gånger. Och i december 2021 höjdes priset även i Sverige.
Enligt Jonas Birmé – som är streamingexpert på teknikföretaget Eyevinn – signalerar förändringarna att konkurrensen ökar och att Netflix vrider sitt fokus mot de nuvarande användarna, i stället för att anskaffa nya.
– De har inte några andra intäktskällor. Tittar man på deras konkurrenter så är exempelvis inte Apple, Disney och Amazon lika beroende att växa i antal abonnemang som Netflix, säger Jonas Birmé.
Möjligt att andra tjänster tar efter
Birmé tillägger att förändringen inte är oväntad eftersom de konkurrerande tjänsterna har begränsningar för kontodelning sedan tidigare. Trots det kan konceptet påverka streamingmarknaden.
– Om Netflix experiment tas emot väl så är det möjligt att vi kommer se liknande funktioner hos de andra tjänsterna.
Netflix: “Uppstått förvirring”
Netflix har sedan tidigare varit positiva till att användare delat lösenord och konton med varandra. I en tweet från 2017 skriver företaget att “Kärlek är att dela lösenord”. Nu vänder de alltså i frågan.
Bolaget avstår från att kommentera när det nya systemet kan komma att träda i kraft på andra marknader och hur de ser på konkurrensen.
Enligt Netflix har testet införts efter en tids missförstånd från användarna.
– Vi har alltid gjort det enkelt för människor som bor i samma hushåll att dela Netflix-konto med funktioner som separata profiler och möjlighet till flera strömningar samtidigt. Men det har uppstått förvirring om när och hur människor kan dela – och som ett resultat delas konton idag mellan olika hushåll, skriver företaget i ett mejl till Kulturnyheterna.
I klippet ovan kan du höra Birmé om Netflix nya lösenords-strategi.