• Viktigt meddelande till allmänheten

    Viktigt meddelande till allmänheten i Lönsboda i Osby kommun, Skåne län. Det brinner i en industri på Östra Järnvägsgatan i Lönsboda Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Kristianstad.
Varumärkesexpert Edit Künstlicher

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Experten: ”Förtroendet för varumärket är förbrukat i målgruppen” Foto: SVT

Varumärkesexperten: Konsumenterna vänder Tesla ryggen

Uppdaterad
Publicerad

Teslas försäljning fortsätter att backa på den europeiska marknaden.

Nu väcks frågor om Teslagrundaren Elon Musks utspel och agerande i amerikansk politik har fått konsumenterna att lämna elbilstillverkaren.

– Vi röstar inte bara med valsedeln utan också med plånboken och det är tydligt att europeiska konsumenter har vänt Tesla ryggen, säger varumärkesstrategen Edit Künstlicher.

På onsdagen kom illröda siffror för elbilstillverkaren Teslas utveckling på den tyska bilmarknaden.

Försäljningen i februari föll med 76 procent, jämfört med samma månad föregående år, samtidigt som registreringen av nya elbilar från andra varumärken steg med 31 procent i landet.

Samtidigt sjönk försäljningen i Frankrike som tillsammans med Tyskland är Europas största elbilsmarknader med 44 procent.

I Sverige backade försäljningen runt 42 procent under samma period.

Kopplas till bilden av Elon Musk

En av de faktorer som lyfts fram som möjlig bakgrund till utvecklingen är Teslas grundare Elon Musks roll i USA:s politik och hans öppna stöd för högernationalistiska partier i Europa.

Inför det tyska valet tidigare i februari postade Musk vid flera tillfällen inlägg på X där han visar stöd för högernationalistiska partiet AfD. Han genomförde även en intervju med partiets ledare Alice Wiedel som sändes på plattformen som Musk äger.

Enligt varumärkesexperten Edit Künstlicher finns det i försäljningstappet en tydlig bild att Europas konsumenter nu vänder varumärket ryggen.

– Otydlighet är ett varumärkes absolut största fiende. Varumärket Tesla upplevs nu som otydligt och förknippas med värden som kärnmålgruppen inte känner igen sig i, säger Edit Künstlicher och fortsätter:

– Vi röstar inte bara med valsedeln utan också med plånboken och det är tydligt att europeiska konsumenter har vänt Tesla ryggen.

Bilen är en livsstilsprodukt

Hon pekar på att bilen som produkt för många konsumenter har ett värde utöver att bara vara ett transportmedel.

– Det är också en livsstilsprodukt som är dyr så när man väl köper en bil så funderar man över varumärket och vad man vill associeras med, säger Edit Künstlicher.

Ur ett varumärkesperspektiv menar hon att Tesla nu befinner sig i en tuff situation.

– Jag skulle säga att det är ett utmanande läge för varumärket Tesla där förtroendet i kärnmålgruppen är förbrukat. Jag bedömer att det skulle krävas en annan ägare som tar över och då också tar avstånd från Elon Musk, för att Tesla ska återfå förtroendet i just den här kärnmålgruppen.

Hör mer om Edit Künstlichers analys av Tesla ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.