Väl inne på sidan vallokaler.se är det tydligt att det är Centerpartiet som är avsändare, och en karta med vallokaler hämtad från Valmyndigheter, samt information om Centern dyker upp. Men i Google-läget syns det inte att annonsen är beställd av Centerpartiet. Det ser i stället ut att vara samhällsinformation. Helt oavsiktligt enligt Centerpartiet.
– Vi har inget som helst intresse av att låtsas att vi inte ligger bakom annonsen, säger Ola Spännar, Centerpartiets kommunikationschef.
Det är tredje valet i rad som Centerpartiet betalar en annonspeng till Google för att ordet förtidsröstning ska kopplas samman med partiet. Ola Spännar säger att ingen hittills hört av sig och varit missnöjd att med vallokalsannonsen tillhör Centerpartiet.
På frågan om varför det är inte är utskrivet även på Google vem som annonserar svarar Ola Spännar:
– Det kan ha att göra med längden och texten man har i sökannonsen måste ju vara relevant för det man har sökt på. Sen är det ju begränsat utrymme och inga bilder, annars hade vi till exempel velat ha vår logga.