Modehuset Chanel har släppt en kollektion accessoarer inför sommaren där speciellt en produkt har väckt stor uppmärksamhet – en boomerang.
Produkten har kritiserats för att vara förödmjukning mot den australiensiska ursprungsbefolkningen, rapporterar BBC. I sociala medier har kritiska kommentarer flödat mot modehuset med anklagelser om bland annat rasism och kulturell appropriering.
Ett jaktredskap
Boomeranger har traditionellt använts som ett jaktredskap av aboriginer och ses som en kulturell symbol där allt från materialval till utsmyckning är av stor betydelse.
”Chanel är extremt engagerade i att respektera alla kulturer och beklagar att några kan ha känt sig förolämpade” skriver modehuset i ett uttalande som BBC tagit del av.
Sålt boomeranger tidigare
Men boomerangen är ingen ny företeelse i Chanels sortiment. Redan 2006 ställde Chanel ut och sålde boomeranger i en butik i Hong Kong, rapporterar The Sidney morning herald.
Boomerangen togs sedan upp i sortimentet igen 2010 och 2013 skrev brittiska upplagan av Vouge om modehusets ”sportutrustning”. ”Vi har svårt att tänka oss att slänga iväg någonting från Chanel men tack och lov kommer den här boomerangen tillbaka direkt”, skrev tidningen då.