Coldplay-publik uppmanas att minska sitt klimatavtryck

Uppdaterad
Publicerad

I helgen kommer Coldplay tillbaka till Ullevi i Göteborg. Då testar staden att göra evenemanget mer hållbart genom att erbjuda konsertbesökare resealternativ till arenan.

Det brittiska bandet Coldplay är på världsturné och kommer till Sverige i helgen för fyra utsålda konserter på Ullevi. 

Bandet har tidigare hyllats för sina hållbarhetsinitiativ under turnén. Bland annat har publiken fått hjälpa till att generera ström till konserterna genom att cykla.  

Nu har flera aktörer i Göteborg samarbetat med Coldplay och tagit fram initiativ för att göra evenemanget ännu mer hållbart, rapporterar Kulturnytt i P1.

– Att cykla för att skapa energi är ju något som Coldplay-produktionen står för och det är deras initiativ. Så vi försöker lokalt möta upp de initiativen som de lyfter för att inspirera och sprida till besökare, säger Johanna Gadd, hållbarhetsansvarig för Got Event som är en av arrangörerna bakom Coldplay-konserterna.

Erbjuder resor till arenan

Ett av initiativen är att kartlägga konsertbesökarnas resebeteenden genom att se hur de tar sig till arenan. 

– Vi ser att resandet har en betydande del av ett evenemangs utsläpp, så alla besökare får en enkät skickad till sig där man får beskriva sin planerade resa och får ett beräknat klimatutsläpp. Så vill vi följa upp om de här insatserna gör någon skillnad.

Konsertbesökare uppmanas bland annat att promenera eller cykla till konserten. De har också blivit erbjudna att parkera sin bil en bit utanför staden för att sedan få biljetter för att ta sig in sista biten med kollektivtrafik.

Johanna Gadd menar att flera Coldplay-besökare som svarat på enkäten har nappat på erbjudandena.

– Det blir väldigt spännande att följa det här och se hur vi utifrån de svaren och forskningen som vi gör kan följa besökaren och se hur vi skulle kunna utveckla det ännu mer. För det är ett första test som vi gör.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.