”Com Hem och TV4 Media har idag slutit ett flerårigt avtal för TV4-kanalerna och C More. Com Hem och Boxers kunder kan fortsätta se TV4, Sjuan, TV12 och C More som vanligt och fler kanaler blir dessutom tillgängliga framöver”, skriver Com Hem.
– Vi hoppas att det faktum att avtalet är flerårigt medför en trygghet, eftersom det innebär ett stabilt utbud för våra kunder över längre tid, säger Joel Ibson, kommunikationschef på Com Hem/Tele 2.
Storköp bäddade för konflikt
För ett år sedan stod det klart att Telias köp av Bonnier broacasting gick igenom och där började konflikterna. Hot om släckning, faktiskt släckning av TV4 och ännu fler släckningsvarsel. Men varför har de bråkat så mycket?
– Man kan se det som att hela tv-marknaden är inne i en förändringsfas, vi bryter ny mark i Sverige samtidigt som det kommer in flera internationella konkurrenter. Man måste därför diskutera nya och gamla rättigheter på ett sätt man inte gjorts förut, säger Joel Ibson och fortsätter:
– Sen är det ju så att TV4 blev uppköpa av vår största konkurrent på mobilmarknaden, vilket innebär ytterligare utmaningar när vi ska sluta avtal.
Förstår att kunderna är trötta
Finns det en risk att ni tappar kunderna förtroende när det håller på såhär?
– Det gör det absolut, jag förstår att kunderna är trötta på konflikter och beklagar att det skapar otrygghet. Det är därför det är så viktigt att vi har ett flerårigt avtal på plats, vi är glada att vi kunnat lösa detta utan att kunderna förlorat kanaler under förhandlingarna.
”Vi är mycket nöjda över att vi har hittat ett långsiktigt avtal med Tele 2 som både utökar vårt samarbete om OTT-rättigheter (film- och tv som levereras via internet, reds anm) samtidigt som det bekräftar det stora värde som TV4 bidrar med både i en linjär och i en digital värld”, säger Mathias Berg, vice vd på TV4 Media om uppköpet i en mejlkommentar.