Under det tidiga 1900-talet fanns inga regler för hur barnunderhållning skulle se ut, och under några få år var tecknad film ett laglöst land: Surrealism, mörk humor och olyckliga slut löpte amok på vita duken – innan sherifferna på Motion Picture Association of America bringade ordning i Hollywood med hårda moralklausuler.
Efter det fick tecknad film inte längre sluta för olyckligt eller skrämma barn. Den vilda eran nådde ett slut, men har nu inspirerat ett omtalat tv-spel – Cuphead:
– Vi ville hitta fram till den 30-talsestetiken, surrealismen i en tid då det inte fanns några gränser för kreativiteten. Saker kan plötsligt bli levande – figurer kan förvandlas till något helt annat utan att det förklaras alls, säger Maja Moldenhauer, producent för Cuphead, till Kulturnyheterna.
Super Mario på syra
Cuphead blandar den tecknade filmens vilda dagar med det tidiga 90-talets actionspel som Contra och Metal Slug: Huvudpersonerna Cuphead och Mugman förlorar ett tärningsspel mot djävulen, och försöker rädda sina själar i ett färgglatt universum där fienderna dansar fram till tonerna av ragtime, swing och jazz.
LÄS MER: Största spelnyheterna från E3 2017
För att få till det rätta 30-talssvänget har Studio MDHR anlitat en 30 musiker stark jazzensemble: Ragtimemusiker, barbershop-körer och steppdansare skapar tillsammans med animationsstilen ett sorts speedat Super Mario på syra.
Hundratusen teckningar
Den varma, gungande 30-talsstilen har krävt att Maja och de andra animatörerna ritat spelets 120.000 animationsrutor för hand:
– Det var ett galet beslut, men vi lyckades inte skapa den rätta känslan. Så vi började experimentera med att rita spelet på papper – och plötsligt blev allt levande, säger Maja Moldenhauer.
– När vi började räknade vi med att göra 15.000 teckningar, men nu när spelet är klart sitter jag här med 60.000 teckningar, 120.000 om du räknar skisserna. Så det blev… rätt mycket jobb.
Sa upp sig från jobben
Cuphead är mer barnvänligt än sina skrämmande förebilder, men inspirationen från 30-talets gränslösa animationer har gjort det till ett av årets mest konstnärligt omtalade spel.
LÄS MER: Barns mardrömmar blev svenskt skräckspel
Bakom Cuphead och spelstudion står den kanadensiska familjen Moldenhauer: Maja Moldenhauer, hennes man Chad och hans bror Jared.
Att rita spelet för hand har tagit tre år. Alla tre familjemedlemmar har sagt upp sig från sina jobb för att kunna färdigställa ett projekt som tog flera år längre än vad man hoppats på. Men Maja Moldenhauer ångrar inget.
– Vi visste att vi valde en väg som vi skulle svära över, och vi ångrar inget. Men jag har dubbla känslor inför releasen – stolt och melankolisk samtidigt – om du förstår hur jag menar?
– Vi har investerat så mycket känslor i Cuphead att det känns som att som att vårt barn flyttar hemifrån. Men i slutändan är nog glädjen den starkaste känslan.