”Rummet blev reklamen”

Uppdaterad
Publicerad

De senaste dagarna har en stor del av det offentliga samtalet i Sverige kretsat kring Sverigedemokraternas reklam i Stockholms tunnelbana. Politisk reklam har förekommit tidigare i kollektivtrafiken. Men vad var det som gjorde att reaktionen blev så stark den här gången?

Dan Hallemar, chefredaktör för tidskriften Arkitektur, tror de starka reaktionerna handlar om idén om det offentliga rummet och frågan om hur folket ska samtala och relatera till varandra där.

– Kampanjen hade ju en aggressiv ton och talade om människor som nedskräpning, säger han, men den var också aggressiv i sättet som den hade utformats på platsen. Rummet blev reklamen och det blir mer påträngande.

Kritik mot SD-kampanj

Jesper Pettersson är presschef på SL och han säger att det finns ett beslut om att tillåta politisk reklam i kollektivtrafiken.

– Och det är det vi har lutat oss mot i det här fallet, det här är ett parti och vi kan inte tillåta ett parti att annonsera men inte ett annat.

Debatt om offentliga rummet

Affischerna som satt i taket ovan rulltrappan vid Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm revs ner häromdagen av upprörda demonstranter. Och kampanjen har satt fart på debatten om det offentliga rummet.

– Det är liksom vår plats, säger Dan Hallemar, så när då politiken kommer in och blir så pass dominant som i det här fallet så är det slående, säger han. Men det gäller även reklamen tycker jag, när man kommer ner på en t-banestation och hela stationen tagits över av ett företag så finns det något provocerande i det också. Det är som, vart tog jag vägen någonstans?

Dan Hallemar undrar hur SD:s affischer mot tiggeri rimmar med idén om en kollektivtrafik för alla, och han tycker det är bra med en diskussion om huruvida man ska tillåta politisk reklam i kollektivtrafiken eller inte.

Politisk reklam förbjuden i New York

I New York satte man tidigare i år stopp för all politikisk reklam i kollektivtrafiken när den började dyka upp i stadens tunnelbana. Och i Sao Paolo i Brasilien råder ett totalförbjud mot all reklam i stadskärnan.

I Stockholm avvaktar SL nya riktlinjer från politikerna, bland diskuteras hur stora ytor som man ska kunna ta i anspråk när man köper annonsplats.

– Det är en diskussion som kommer föras vidare, säger Jesper Pettersson på SL.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kritik mot SD-kampanj

Mer i ämnet