– Det är tråkigt att Skånetrafiken agerar åsiktspolis. Det är inte värdigt en demokrati. Som vi uppfattar det strider inte budskapet mot några lagar och kan inte uppfattas som stötande, säger regionråd Patrik Jönsson (SD).
Beslutet fattades under måndagen, men det var först på tisdagsmorgonen som Sverigedemokraterna blev informerade. Patrik Jönsson (SD) tror att Skånetrafiken har böjt sig för ett politiskt tryck.
– Det är en politiskt känslig fråga.
SD vill ha ny kampanj
Enligt Skånetrafiken har de rätt att inte publicera reklamen.
– Kollektivtrafiken ska uppfattas som en öppen och välkomnande miljö, både av resande och vår egen personal. Därför anser vi inte att en kampanj av detta slag passar in på våra bussar, säger affärsområdeschef Jan-Åke Bergmark på Skånetrafiken.
– Av vårt avtal framgår det dessutom tydligt att vi har rätt att säga nej till reklam som kan uppfattas som till exempel rasistisk eller sedesårande.
Sverigedemokraterna överväger nu att nu gå vidare med en ny kampanj.
– Det kan handla om den senaste tidens skjutningar och handgranatsexplosioner i Malmö, säger Patrik Jönsson (SD).
Enligt Skånetrafiken går beslutet inte att överklaga, men varje kampanj bedöms för sig.
– Vi tittar inte på avsändaren utan vi tittar på budskapet, säger Jan-Åke Bergmark.