Delad bild. Till vänster: hus i skog, annons på Hemnet. Till höger: man med keps.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet berättar youtubern Simon Lussetti, 32, varför Hemnetknarkning är en grej, och varför intresset växer. Foto: Youtube

Youtubern Simon Lussetti lever på vårt ”Hemnet-knarkande”

Publicerad

Simon Lussetti, 32, från Trelleborg har varit youtuber i femton år. Under de senaste fem åren har han blivit Sveriges Hemnet-kille, och han märker av ett uppsving i intresset – tack vare Tiktok.

2010 publicerade Simon Lussetti sin första video från pojkrummet i Trelleborg på Youtube. Där började karriären.

– Jag brukar säga: ”Jag är antingen en legend eller en fossil”, säger han.

Idag bor han i Stockholm och publicerar flera videor i veckan. Materialet varierar något: från geografispelet Geoguessr till marknadsplatsen Tradera.

Men Simon Lussetti är framför allt igenkänd för videor om bostadssajten Hemnet.

– Någon måste lyfta allt det konstiga som visas där, säger han.

Prisskillnaden: ”Sinnessjukt”

Vad som fortfarande förvånar honom är prisskillnaderna mellan Stockholm och mindre orter.

– Vi snackar 250 000 kronor per kvadrat på Strandvägen i Stockholm, ner till 250 kronor per kvadrat i Filipstad, Björneborg eller Haparanda. Glappet är helt sinnessjukt.

”Hemnetknarkande” har fått uppsving

”Hemnetknarkande”, ordet som populärt används för att beskriva intensivt skrollande på Hemnet, har Simon Lussetti sett blivit mer populärt. På de nyare plattformarna får hans videos mer fart.

– Den senaste tiden har det kommit Tiktok. Där sticker de iväg som bara den. Speciellt de som handlar om de billigaste, eller ”Här kan du köpa en kyrka”, ”Här kan du köpa en fabrik”.

– Så jag tror absolut att folk kommer fortsätta Hemnetknarka.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.