Vintern 2020 sänkte ett anonymt konstkollektiv en gipskopia på en byst föreställande Fredrik V i kanalen. Kollektivet beskrev aktionen som en konsthappening i syfte att uppmärksamma Danmarks historia av kolonialism och slavarbete under sagda kungs styre. Gipsbysten blev deformerad, en lärare på Kungliga danska konstakademien som medverkat i aktionen avskedades, och senare fick även rektorn avgå.
Nu skriver danska kulturministern Joy Mogensen (S) i en debattartikel i Jyllandsposten att staty-aktionen är en del av ett större problem: att konstutbildningarna blivit för akademiska. Hon vill att danska konsthögskolor ska fokusera mindre på teori och mer på hantverk.
– Vi blev förvånade. Hon går över en gräns och bryter mot principen om armlängds avstånd, säger Gro Sarauw på organisationen UKK som samlar konstnärer, kuratorer och konstförmedlare i Danmark.
Principen om armlängds avstånd är en demokratisk idé om att politiker inte ska styra vilken sorts kultur som produceras.
Akademisk – eller aktivistisk?
Gro Sarauw uppfattar Joy Mogensens (S) uttalanden om att konstskolorna blivit för ”akademiska” som en omskrivning: att hon egentligen syftar på antirasistisk konstaktivism.
– Den nya konstaktivism vi ser idag, som kretsar kring minoritetsfrågor och rasism, den vill ministern inte erkänna som en del av vår tid, säger Gro Sarauw.
Kulturnyheterna har sökt Joy Mogensen (S) som inte haft tid att medverka i denna publicering. Hon har även fått möjlighet att bemöta kritiken skriftligen, men inte gjort det.
Se mer i videon.