Det är drygt ett decennium sedan den elektroniska musiken gjorde entré på den ukrainska musikscenen. Berlinscenen hade stagnerat, istället seglade Kyiv upp som räddning, med en fräschör som lockade till sig fans från hela Europa.
Därav klyschan om Kyiv som den nya Berlin. En klyscha som dj:n och musikproducenten Vladyslav Yaremchuk tar med en nypa salt.
Han är chef för Ukrainas största musikfestival, ”Atlas” som nu tagit paus på grund av kriget, men jobbar nu främst med organisationen Music Saves UA som samlar in pengar till hjälpbehövande i det krigshärjade Ukraina.
Kräsen publik
Yeremchuk berättar om en scen som fullständig exploderade. Plötsligt ville alla göra elektronisk musik. Men med tiden har publiken också blivit kräsnare och ställer krav på originalitet hos artisterna.
– Jag tycker att scenen har blivit mer diversifierad, hyperfixeringen vid techno är borta och har lämnat plats till en ny generation unga och hungriga musikskapare som tagit in andra influenser – garage, drum 'n' bass t ex.
Många har också börjat integrera de ukrainska folk- och musiktraditioner. Detta som en direkt följd av kriget.
– Vår kultur har letat sig in i elekromusiken på ett mycket intressant sätt, säger Yeremchuk.
Lever vidare på dansgolvet
Elektroscenen har fått anpassa sig till de rådande omständigheterna, med elavbrott, rörelsebegränsningar nattetid och flyglarm. Men det finns klubbar som fortfarande håller öppet. Dessutom livestreamas många konserter. Sedan finns det radion, förstås som också spelar mycket elektronisk musik.
– Det finns ett moraliskt dilemma förknippat med detta. Är det ok att ha kul?, säger Vladyslav Yaremchuk. Men fortsätter:
– Ja, det är viktigt, inte minst för att de här konserterna kan hjälpa oss att bearbeta känslor vi annars inte skulle klara av att hantera. Man är där för att försöka upprätthålla någon slags normalitet.