Datorspel beskylls för att vara för politiska

Uppdaterad
Publicerad

Får dator- och tv-spel ha tydliga politiska förankringar? Detta är en debatt som funnits lika länge som den moderna spelvärlden och nu har den blossat upp igen i samband med lanseringen av spelet Far Cry 6, där spelaren ska hjälpa gerillan att bekämpa diktatorn på en fiktiv ö, som har flera likheter med Kuba.

– Man vill att det ska kännas som på riktigt och att allt ska vara autentiskt, säger Effie Karabuda, spelexpert på Sveriges radio.

I Far Cry 6 har man inte bara tagit inspiration från Kuba när man skapade spelvärlden. Man har även intervjuat människor som deltog i gerillakriget för att skapa storyn, som även den går ut på att störta en diktator på en fiktiv karibisk ö.

Nu anklagas spelet för att vara för politiskt, vilket skänker nytt liv åt en långlivad debatt kring huruvida spel får eller bör vara politiska. Spelexperten Effie Karabuda gästade fredagens Morgonstudion för att förklara turerna i debatten:

– Många gamers har bilden av att spel existerar i ett vakuum. Det ska vara underhållande och kul för de vill bara skjuta och inte reflektera kring om de kan påverkas av politiska strömningar, säger Effie Karabuda i Morgonstudion.

Vill inte ta ställning

Även spelet Six days in Fallujah, som släpptes tidigare i år, kritiserades för att vara för verklighetstroget. Spelet bygger även det på intervjuer, i detta fallet med inblandade i Irakkriget. Spelskaparen själv påstår att spelet inte alls är politiskt och vill inte ta någon ställning.

– Man är rädd för att förlora pengar. Allting handlar om det. Man vill göra ett enkelt krigsspel utan att man ska behöva tänka för mycket, säger Effie Karabuda i Morgonstudion.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.