• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Positiva inlägg om Trump dominerar Facebook i USA

Uppdaterad
Publicerad

Av de 100 populäraste nyhetspolitiska länkposterna på Facebook i USA de senaste tre månaderna är 96 till fördel för Donald Trump. Det visar en genomgång som Kulturnyheterna har gjort.

En hyllning till Mike Pences ställningstagande mot abort under vicepresidentdebatten, böner för Donald Trump när hans bror Robert dog, New York Posts stöd till Trumps presidentkampanj och böner för att Amy Coney Barrett ska röstas igenom till Högsta domstolen.

Det är några av de nyhetspolitiska länkposterna från amerikanska facebooksidor som engagerat mest under de senaste tre månaderna, enligt statistikverktyget Crowdtangle.

Stöttar Donald Trump

Sett till antalet interaktioner, det vill säga gilla-markeringar, kommentarer, delningar och reaktioner så är det övervägande inlägg med Trumpsympatier som går bäst.

96 av 100 är av den karaktären. De resterande fyra handlar om covid-19, Chadwick Bosemans död och Ruth Bader Ginsburgs död, men dessa poster tar inte politisk ställning.

Kristen missionär väcker engagemang

En av de största profilerna på Facebook som stöttar Trump är den kristna evangelisten och missionären Franklin Graham. På topp 100 står han för 42 av inläggen. För sina drygt nio miljoner följare skriver han bland annat inlägg om hot mot religionsfriheten, abortmotstånd, hoppet om Amy Coney Barr, ilska mot Black lives matter-protester och beundran för Donald Trump.

Andra stora publicerade är den konservativa kommentatorn Ben Shapiro, den högerextrema nyhetssajten Breitbart och konservativa tv-kanalen Fox News.

Engagemang är inte samma sak som räckvidd

Facebook har däremot varit tydliga med att engagemanget inte behöver betyda att de posterna syns av flest personer. Facebook mäter också räckvidd, som inte går att se i Crowdtangle, och detta kan styras av andra faktorer än engagemanget.

Topp 10 mest engagerade inläggen på Facebook i USA

Så har vi tagit fram statistiken

Kulturnyheterna har använts sig av Facebooks statistikverktyg Crowdtangle, som samlar interaktioner från öppna grupper och sidor på Facebook.

Urvalet är de hundra nyhetspolitiska inläggen med länkar från amerikanska Facebooksidor de senaste tre månaderna fram till valdagen. Poster som bland annat inspirerande bibelcitat, söta djur som fötts och Facebooklyft covidinformation från Unicef har gallrats bort.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.