Det var föreställningen Lady Macbeth från Mzensk i regi av Graham Vick på Göteborgsoperan som drog igång de senaste veckornas hätska operadebatt. Operan handlar om den uttråkade hemmafrun Katarina som får ihop det med arbetaren Sergej. Han har tidigare gett sig på husets kokerska.
Vitt skilda tolkningar
Föreställningen har tolkats på många olika sätt. Enligt Expressens Gunilla Brodrej är den ett tecken på en alltför dominerande manlig blick, men Göran Gademan på Göteborgsoperan menar tvärtom att man visar fria kvinnor som njuter av sin sexualitet.
Kulturnyheterna bad två utomstående experter från RFSU (Riksförbundet för sexualupplysning) att ge sin syn på saken.
– Läser man texten så är det tydligt att det åtminstone första gången är en regelrätt våldtäkt. Hon säger ”nej” ”släpp ner mig” ”aj jag är rädd”. Men på scenen blir det nästan farsartat. Jag tycker inte det är okej att framställa våldtäkt som någonting kul, säger Kristina Lindquist från RFSU.
”Gör ner den manliga sexualiteten”
– Det finns inget samspel. Hon verkar inte vilja något, hon är som en trasdocka. Man kanske vill uppnå något komiskt men jag vet inte om jag tycker det är så kul, eftersom det är en ganska klassisk bild av den manliga och den kvinnliga sexualiteten. Man gör ju ner den manliga sexualiteten också, säger Hans Olsson på RFSU.
Han fortsätter:
– Man kan bli trött på bilden av den sexuella passionen. Att den alltid måste ske mot husväggar och kylskåp.
– Det är den vaginala penetrationen som är sexet. Det finns inga händer i underlivsregionerna, det finns inga andra saker man gör, det är också lite fantasilöst, säger Kristina Lindquist.