– Jag blir både ledsen och mörkrädd. Att på kort tid lyckas sumpa två goda chanser till att skapa en konstnärligt intressant stadsteater i Borås visar på inkompetens gränsande till dumhet, säger hon. Tyvärr tror jag att den inkompetensen grundar sig i en allt mer utbredd uppfattning om vad konsten ska ha för plats i vårt samhälle. I dag ska man skapa konst som går i marknadens ledband istället för att ifrågasätta densamma.
I sin Kulturkommentar riktar Monica Wilderoth stark kritik mot både politiker och tjänstemän i Borås som hon menar förhindrade hennes uppdrag som teaterchef.
”En fara för yttrandefriheten”
Kennet Johansson, generaldirektör för Statens kulturråd, vill inte uttala sig i det specifika fallet men menar att det är viktigt att principen om armlängds avstånd följs.
– Politiker bör inte komma in och styra med för korta armar, det är en fara för yttrandefriheten. Det är den konstnärliga chefens jobb att välja ut vad som ska visas och något som ska ske utan påverkan från vad som anses attraktivt på marknaden, säger han till Kulturnyheterna.
Avsattes efter att ha kritiserat politiker
Efter att Monica Wilderoth under hösten meddelade att hon skulle avgå skulle den meriterade Gugge Sandström, tidigare bland annat teaterchef för Folkteatern i Göteborg, ta över som tillförordnad teaterchef i Borås. Men efter uttalanden i lokalpressen om att politikerna styr för mycket över verksamheten stoppades han från att få uppdraget.
Från och med årskiftet tar Borås kulturchef Eva-Lotta Franzén själv över som teaterchef.
Chefer sluter upp
Chefer från olika kulturinstitutioner i Borås samlas i dag kring ett uttalande om att yttrandefriheten inte är hotad inom stadens kulturverksamheten.
I ett mejl till SVT skriver tretton medarbetare inom Borås kulturvärld att:
”Vi anser inte att det under den nuvarande kulturchefen är problematiskt att komma med kritik, ha synpunkter eller avvikande åsikter om vare sig verksamhet, innehåll, beslut eller annat. Inte heller kan vi se att kulturnämnden detaljstyr innehållet i verksamheterna.”
Ingen unik situation
Situationen för Borås Stadsteater är inte unik i landet, menar Anna Hedelius, och ger de senaste årens kriser på teatrarna i Västerås och Helsingborg som exempel.
– Det är tyvärr alltför vanligt. August Blanche-citatet ”Det ska fan vara teaterdirektör” har fått en delvis ny betydelse i en tid när konstnärliga visioner får stå tillbaka för ekonomiska faktorer, säger hon.
Vad får ett sånt här bråk för konsekvenser?
– Konsekvenserna ser vi redan. Monica Wilderoth, som ville skapa en icke-hierarkisk och samtida teater med en medveten syn på begrepp som klass, kön och etnicitet, har avgått. Den gamla teaterräven Gugge Sandström med decennier av erfarenhet av chefskap är sparkad. Nu ska teatern drivas av Borås kulturchef. Följden blir givetvis att scenens konstnärliga kvaliteter urholkas och dör, att det kvalificerade samtalet uteblir, säger Anna Hedelius.