SVT:s Alexander Norén om vad som hänt sedan Elon Musk tog över Twitter. Foto: Andreas Idén/Evan Agostini/TT

Detta har hänt sedan Elon Musk tog över Twitter

Uppdaterad
Publicerad

Efter många turer stod det förra veckan klart att Elon Musk har köpt Twitter för 44 miljarder dollar. SVT:s ekonomikommentator Alexander Norén reder ut vad som har hänt sedan den sociala nätverkstjänsten fått sin nya kapten.

Elon Musks väg till att ta över Twitter har varit minst sagt krokig och dyr.

– Twitter är ett impulsköp för Elon Musk. Nu sitter han med ett olönsamt bolag i knäna som han köpt till överpris och nu tvingas rivstarta, säger Alexander Norén.

Elon Musk har under sin första vecka vid rodret sparkat hela styrelsen och dessutom utsett sig själv till vd för företaget. Det finns också uppgifter om att han snart ska göra sig av med halva personalstyrkan.

Nu arbetar han på att få till ett system för att få användare att betala för Twitter.

– Han har sagt till de anställda som jobbar med det här att ”ni får jobba dag och natt dygnet runt, för det här ska hända nu”, säger Alexander Norén.

Tjafs om blå bock

På lördagen uppgav Twitter att en ny prenumerationstjänst, där användare för 8 dollar i månaden kan få sitt konto verifierat med en blå bock, ska lanseras, enligt AP. Musk har motiverat förändringen med att det ska göra plattformen mindre hierarkisk och mer jämställt men förslaget möttes snabbt av kritik. På söndagskvällen rapporterar The New York Times att Twitter väntar med lanseringen tills efter mellanårsvalet i USA.

– Det har mötts av kritik för att om man betalar för sig så kommer man antagligen med största sannolikhet att premieras av algoritmen och dyka upp oftare i andra människors flöden, säger Alexander Norén.

En som kritiserat förslaget är den amerikanska demokratiska politikern Alexandria Ocasio-Cortez.

”Jag skrattar ihjäl mig åt en miljardär som försöker sälja på människor idén att 'yttrandefrihet' är en prenumerationsplan på 8 dollar/månad”, skrev hon i ett inlägg på Twitter under onsdagen.

Annonsörer pausar

En ytterligare konsekvens av Musks övertagande är att flera annonsörer dragit öronen åt sig.

– De är rädda för att Twitter, i yttrandefrihetens tecken, blir en miljö för mer extrema åsikter och där vill inte mainstream-annonsörer vara, säger Alexander Norén.

Flera annonskonton har pausat sin annonsering.

– Musk har blivit rädd. Twitter är nästan helt beroende av annonsintäkter idag.

Hur eller vad Twitter kommer att utvecklas till är ännu oklart, men Musk har tidigare uttryckt en önskan om att Twitter ska bli en app för allting. Alexander Norén utesluter inte det men menar att det kan bli tufft:

– Gillar man utmaningar, gör som Elon Musk.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.