Under Göteborgs filmfestival fick en enda besökare sitta i salong – resten fick strömma festivalfilmerna hemifrån. Foto: TT/Jonathan Nackstrand

Digitala festivaler oväntat stort framgångskoncept

Uppdaterad
Publicerad

Stor geografisk spridning, nya publikgrupper och många unika tittare: Efter att kulturfestivaler tvingades till digitala lösningar under pandemiåret rapporteras nu många positiva effekter av att strömma kultur. Göteborgs filmfestival kunde redan innan festivalen avslutats konstatera succé.

Drygt halvvägs in i festivalen 2021 hade Göteborgs filmfestival redan dubbelt så stor publik som under hela festivalen i fjol, enligt vd Mirja Wester:

– Väldigt glädjande är också att publiken sitter i hela Sverige och från många orter där den här sortens film från hela världen inte hade blivit tillgänglig att se, även ett år där biograferna hade varit opåverkade av en pandemi.

Även Kungliga Dramatiska teatern i Stockholm uttrycker entusiasm över framgångar för on demand-tittning, med 375 000 visningar på Dramaten Play under 2020. Erfarenheterna har banat vägen för fler satsningar digitalt under 2021, exempelvis den europeiska teaterfestivalen i januari, Lessingtage 21, med 30 000 visningar och 15 000 unika tittare:

– Det europeiska digitala samarbetet som låg öppet för hela världen fick tittare från 40 olika länder – ända från Korea, Kina, Japan och Azerbajdzjan. På det här sättet har vi nått ut till helt nya målgrupper, säger presschef Lena Törner på Dramaten.

Dansbandsveckan

Mycket positiv är också chefen för den digitala Dansbandsveckan, som efter att ha tvingats ställa in i Malung i somras lyckades vända besvikelse till framgång med 159 565 unika besökare digitalt på en vecka, från hela Sverige – och från Norge.

– Rent ekonomiskt var det ingen vinst, men varumärket stärktes: vi visade att vi finns och stärkte vår bas, bland annat med 5 000 nya följare på Facebook, berättar Lars Bälter, marknads- och mediaansvarig på Svenska Dansbandsveckan.

Om smittläget tillåter kommer dansbandsveckan därför att köra två parallella festivaler 2021, en fysisk och en digital med exempelvis livesändningar.

Rättighetsfrågor

Stockholms internationella filmfestival i november blev en hybrid av fysisk festival med hårda restriktioner, samt digital, Festival on Demand, vilket enligt festivalens chef Git Scheynius inte gick ihop ekonomiskt.

– Bolagen bakom internationella storfilmer släpper inte sina rättigheter digitalt till oss – och det är de brett publikdragande filmerna som drar in mest intäkter, så utan statliga bidrag blir det omöjligt att göra festivaler online. Men att vår digitala festival nådde ut med kvalitetsfilm från Pajala till Örkelljunga var fantastiskt, säger Git Scheynius.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.