Faustus är inte bara dockteater, utan också barockteater. Scenografen Maja Kall ligger bakom en underbart raffinerad kulissteater i miniformat på Folkteaterns lilla scen.
På de här tiljorna som verkligen får föreställa världen, utspelar sig dramat om medelklassmannen Dr Faustus som är allt annat än nöjd med livet.
Precis som i Christopher Marlowes drama säljer han sin själ till djävulen och får 24 år av vällust och fria önskningar. Mefistofeles finns vid hans sida för att uppfylla minsta vink.
Marlowes pjäs ligger till grund för detta, vad har Erik Holmström gjort med den?
– Han har förhållit sig just så hänsynslöst mot förlagan som man nog ska göra för att det ska bli ett självständigt verk som träffar samtiden. Uppsättningen är bitvis som en välskriven stand-up, bitvis som pricksäker seriesatir. Det är en intelligent och träffande, möjligen lite för mångordig betraktelse över en samtid där alla gapar efter mycket, vill maxa livet och där höjden av framgång för oss i vår svenska ankdamm är att få sommarprata i P1. Men blir vi någonsin nöjda? Precis som Marlowe har Holmström skrivit en slags moralitet, men det är en rasande rolig moralitet.
Tillför dockorna något?
– Ja, just i det här fallet är dockorna smått genialiska. Platt som han är söker Faustus djup och mening med sitt liv. Han söker den inre lyckan men består i själva verket bara av en målad framsida, en marionett i händerna på omvärlden.
Men i symbios med sina betydligt mer fylliga och fullkomligt lojala dockspelare blir dockorna inte bara något att skratta åt, utan också gestalter att känna empati med. Andrea Edwards, Per Grytt och Malin Morgan rattar dockorna med en imponerande ekvilibristik. Att det är lustfyllt för dem går inte att ta miste på. Tack och lov är det både kul och tänkvärt också för publiken.
Doctor Faustus spelas på Folkteatern i Göteborg till den 21 april
Se en presentation av föreställningen i klippet ovan.