Festivalen är ett samarbete mellan Dramaten, Thalia Theater i Hamburg och det europeiska teaternätverket mitos 21, där Dramaten ingår. Flera stora teatrar från länder som Ungern, Ryssland, Frankrike och Tyskland medverkar i festivalen.
– Dramaten tog initiativ till den här festivalen. När allt har avstannat kändes det extra viktigt att försöka upprätthålla de här internationella relationerna, säger Mattias Andersson, teaterchef på Dramaten.
Teatrarna bidrar med varsitt bidrag som strömmas digitalt och visas på originalspråk med engelsk text. Uppsättningarna spelades in innan coronapandemin men är inte äldre än fem år. På grund av rättighetsskäl visas många klassiker.
Dostojevskij och Brecht
Till exempel bidrar Berliner Ensemble med Brechts Den kaukasiska kritcirkeln och Dostojevskijs Idioten visas i både rysk och svensk regi.
– Det känns som ett jättekul sätt att få ut scenkonsten på, även om det är avfilmningar av en konstform som är gjord för en livepublik, säger Mattias Andersson.
Hur känns det att det inte är live?
– I början kändes det som att jag hatar det, men nu kan jag se hur det utvecklar tekniken och vilken spridning uppsättningarna kan få digitalt. Det hade varit svårt att få till den här festivalen live, säger Mattias Andersson.
Något går förlorat
Men han tycker ändå att något går förlorat när teatern blir digital.
– Teaterns attraktionskraft är den kollektiva upplevelsen. Den är unik nu när vi får både fiktion och nyheter individuellt via våra skärmar. Jag tror att all livekonst kommer att få en renässans efter pandemin.