Rent generellt går det trögt för handeln på nätet i Sverige just nu, med en minskning på sex procent hittills i år.
För kulturområdet är läget än mer pressat – där kategorin film, musik, böcker och tidningar tappat nio procent jämfört med samma period förra året. Det visar Svensk handels e-handelsindiktator för oktober, som mäter försäljning av fysiska produkter online.
- Det vi hör från handlarna är att det är tufft. Inflation och kostnader har ökat, samtidigt som intäkterna minskar. Så det är tuffa tider just nu, säger Hans Tjernström, kommunikationschef på Svensk handel.
Julhandeln kan bättra på läget
Men allt är inte dystert, menar Hans Tjernström, som ser black friday-reorna och den kommande julhandeln som ett potentiellt ljus i tunneln.
– Vi vet ju att till exempel böcker hamnar under många julgranar, och årets julklapp är sällskapsspel, som säljs i många bokaffärer. Så vi kommer från ett tufft läge, men kan se en viss ljusning runt hörnet.
En annan faktor som är viktig att ha med sig är att den sjunkande omsättningen, som gick ner 2022 och hittills för 2023, åtminstone delvis kan förklaras med pandemieffekten. Då handlade man av nödvändighet mer online än nu.
– Jämförelsesiffrorna från pandemin är väldigt höga. Så vi ser också en återgång till traditionellt köpbeteende i butik.