Sedan i våras har den fackliga organisationen “Writers guild of America” (WGA) förhandlat med film- och tv-bolag som Netflix och Disney om bättre villkor för manusförfattare i USA.
Den pågående manusförfattarstrejken gör att flera amerikanska produktioner fått sättas på paus. Enligt L.A times blickar därför allt fler produktionsbolag mot Sydkorea.
Squid Game-regissören om låg lön
Tidigare i år meddelade Netflix att de ska investera 2,5 miljarder dollar i sydkoreanska produktioner under de kommande fyra åren. Beskedet kommer efter koreanska dramans växande popularitet på strömningstjänsterna. Tv-serien ”Squid Game” blev 2021 dessutom den mest sedda serien på Netflix någonsin.
Framgångarna sägs å ena sidan ha banat väg för allt fler koreanska filmarbetare att ta sig in hos stora amerikanska strömningstjänster.
Å andra sidan uttrycker också flera koreanska manusförfattare kritik mot låga löner och ohållbara arbetsvillkor. En av dem är ”Squid Game”-regissören själv, Hwang Dong-hyuk, som i en intervju med The Guardian sade att han tjänade ”tillräckligt för att sätta mat på bordet” men att kontrakten med Netflix begränsade hans inkomst trots seriens enorma framgång.
”Kan göra så i Korea”
“Att Netflix kunde skapa en sådan global hit så billigt innebär att det har blivit deras grundlinje. De vet att de kan göra så i Korea”, säger Kim Ki-young, ordförande för fackförbundet “Broadcasting staff's union” till L.A times om ”Squid Game”.
2021 skärptes reglerna för övertidsarbete på dramaproduktioner i Sydkorea, men enligt L.A times, vittnar flera filmarbetare om att situationen inte förbättrats.
Fackföreningen Directors guild of Korea, för regissörer, har lagt fram ett förslag om att koreanska regissörer ska äga fulla rättigheter till sina draman, oavsett kontrakt med Netflix.