– Vi är klara. Vi har haft jävligt kul, men om det bidrar till att kids börjar spela, att pengar försvinner, att det startar ett beroende – då vill jag inte vara där.
Så sa influencern Samuel ”SampeV2” Stronegger i april, kort efter SVT:s granskning av den illegala spelreklamen på Twitch.
Den populära internetprofilen, som når hundratusentals följare, hade det senaste året marknadsfört det illegala nätcasinot BC Game i timslånga sändningar på den populära videoplattformen Twitch.
Han är inte ensam om sitt beslut, efter att spelreklamen väckt hård kritik från spelberoendeorganisationer och politiker.
Alla har slutat – på Twitch
I SVT:s granskning följde vi de 10 mest populära profilerna på Twitch i sex veckors tid, och kunde visa hur 8 av 10 gjorde illegal spelreklam. När vi återvänder till dessa Twitch-konton en månad senare är bilden en annan: Ingen av dem gör illegal reklam på sajten idag.
Fyra har till synes skaffat andra, lagliga, sponsorer. Tre har slutat streama helt, och raderat sina videos. En har fortsatt med reklamen, men inte på Twitch, utan på en ny kanal på den liknande videoplattformen Kick.
– Jag tycker definitivt att Twitch blivit en tryggare webbplats, säger Yacine Lahgmari, en av de Twitch-profiler som kritiserat spelreklamen.
Ny mätning visar minskning
Har den illegala spelreklamen på Twitch minskat? För att få en tydligare bild kontrollerar SVT på nytt de mest populära kontona de senaste 30 dagarna.
4 av 10 har gjort spelreklam under mätperioden, men majoriteten är för licensierade, svenska spelbolag. Endast en gör reklam för ett illegalt nätcasino.
– Så länge de följer regler och lagar får de göra som de vill, säger Yacine Lahgmari.