Melodifestivalen slog alla tiders röstningsrekord under Andra chansen. Sexmiljonersgränsen passerades. Det är dryga två miljoner fler röster än under tidigare deltävlingar, som också de slog rekord i antalet röster i början.
Men pengarna till Radiohjälpen, som rasslar in genom att tittare ringer det dyrare telefonnumret, ökar inte. Inte ens med det nya brakrekordet.
441.000 kronor gick till välgörenhet efter Andra chansen.
”Lätt att skylla på appen”
Vilka röster som inkommer hur redovisas inte av SVT. Därmed går det inte att slå fast hur stort inflytande över det ökade röstandet som beror på gratisappen.
Anette Helenius, som är projektledare för Melodifestivalen, tror inte att det är hela skälet till varför Radiohjälpen drar kortaste strået.
– Jag tror att det är jättelätt att skylla på appen, men jag tror inte att det har med den att göra över huvud taget faktiskt. Vi har sett under en lång tid hur röstningen till Radiohjälpen har sjunkit, säger hon.
Kommer att utvärderas
Det handlar om de senaste tre åren, enligt Helenius. Appen, som gör det möjligt att rösta gratis fem gånger på varje bidrag, introducerades i fjol.
– Det här är någonting vi kommer att utvärdera efteråt. Det är tråkigt, och det är en fråga som SVT får ta med sig. Om vi kan stötta Radiohjälpen på något annat sätt. För tydligen sviker tittarna i det här sammanhanget.