På ett litet kontor på Södermalm i Stockholm har telefonerna börjat ringa igen efter en kompakt tystnad under pandemin. Nu planerar Victor Schwarcz, och hans bokningsbolag Komet Agency, sommarens musikfestivaler. Men det blir inte som vanligt.
– Evenemanget blir kanske inte som man tänker sig en festival. Namnet är ju också ”Almost a festival”. Det blir en sittande upplevelse, socialt distanserad, säger Victor Schwarz till SVT.
Allt hänger ihop
Komet Agency har ofta konserter på restauranger och är därför beroende att den branschen mår bra. I evenemangsbranschen hänger nämligen allt ihop, från taxin till konserten, till hotellet att sova på.
Det är en av pandemin nedsövd ekonomisk jätte visar en ny unik undersökning som Stockholms Handelskammare gjort och som SVT tagit del av.
Evenemangsbranschen ger direkt och indirekt totalt 123 000 personer jobb eller 2,4 procent av alla som jobbar i landet. Något pandemin ändrat på.
– Det har ju bidragit till en lägre ekonomisk aktivitet, särskilt för den här branschen och det ekosystem de verkar inom, säger Stefan Westerberg, chefsekonom på Stockholms Handelskammare som gjort undersökningen.
Det handlar också om stora pengar. Evenemangsbranschen drar in totalt 84 miljarder kronor vilket motsvarar 1,7 procent av landets ekonomi mätt i BNP.
Får statligt stöd
I torsdags beslutade regeringen om stöd till evenemang med minst 250 som tvingats ställa in på grund av coronarestriktioner. Evenemang som skulle ha ägt rum juni – december 2021 kan få stöd med upp till 70 procent av kostnaderna.
Mer än pengar
Men det är inte bara ekonomiska värden som står på spel.
– Vi har en lång väg att gå innan streaming ersätter konserter, innan videomötet fullt ut kan ersätta mötet med riktiga människor, säger Victor Schwarcz på Komet Agency.