Meta, det nya namnet på moderbolaget under vilka bland andra Facebook och Instagram verkar, kommer att göra stora förändringar kring vilken typ av annonser som användarna möts av på plattformarna från och med 2022.
Annonsansvarig: ”Tufft beslut”
I ett blogginlägg beskriver Metas ansvarige för annonser, Graham Mudd, de kommande förändringarna som ett led i att möta ”folks förändrade förväntningar kring hur annonsörer kan nå dem på våra plattformar”. Vidare skriver Mudd att förändringarna, som träder i kraft 19 januari, är ett ”tufft beslut” och resultat av ”feedback från medborgarrättsexperter, beslutsfattare och andra intressenter kring vikten av att hindra annonsörer för att missbruka de möjligheter till riktade annonser som vi tillhandahåller”.
Den som är förvånad över att Facebook och Instagram i dagsläget möjliggör för annonsörer att rikta budskap till dem baserat på bland annat sexuell läggning och religiös övertygelse kanske inte blir alldeles lugn av Mudds förklaring.
Han menar i blogginlägget att det inte i första hand handlar om att vara läskigt närgången utan att ge olika intresseorganisationer som exempelvis cancergrupper, politiska föreningar eller sexuella minoritetsstödgrupper möjlighet att nå människor som behöver stöd.
Har kritiserats
Facebook har inte den fläckfriaste meritlistan när det kommer till att skydda användarnas personliga uppgifter. För ett par år sedan briserade den så kallade Cambridge Analytica-skandalen och den senaste tiden har företaget fått tuff kritik efter en rad avslöjanden i The Wall Street Journal, bland annat om ignorerade interna varningar kring att sociala medier-plattformarna har en negativ inverkan på användarnas hälsa.
Mudd påpekar vidare att Meta trots allt framåt kommer att köra stenhårt på personliga annonser. Saker som ålder, geografisk plats och kön kommer fortfarande att vara möjliga att kategorisera in användarna i för annonsörerna. Annonsmarknaden är minst sagt viktiga för techjätten, inkomsterna därifrån står för omkring 97 procent av de totala intäkterna.
Fler förändringar att vänta
Förändringarna kring riktade annonser är dock inte de enda som är på gång inom området för Meta. Under 2022 planeras även möjligheten för användare att blockera annonser om saker som spelande och viktminskning.
Metas skiftade tonläge kring riktade annonser ska ses i ljuset av kommande lagstiftning inom EU som förväntas dra åt svångremmen för de stora techbolagens möjlighet att hantera användarnas personliga data.
Totalt sett beräknas Meta ha över 6,4 miljarder användare på Facebook, Instagram, Messenger och Whatsapp.
Facebook, skapat 2004, tog rejäl fart 2006 då plattformen öppnade upp för alla över 13 år att bli medlemmar.
Bolaget börsnoterades 2012, då till en värdering av 750 miljarder kronor.
I september 2021 hade Facebook 1,9 miljarder aktiva användare varje dag och 2,9 miljarder aktiva användare per månad. Antalet anställda var cirka 60 600.
Facebooks moderbolag ändrade 2021 namn till Meta.
Enligt Facebooks senaste delårsrapport står annonsintäkter för över 97 procent av bolagets totala intäkter.
Källa: Nationalencyklopedin, Facebook.