Facebook tappar som nyhetsförmedlare – fler söker sig till stängda miljöer

Uppdaterad
Publicerad

Många känner tveksamhet och oro kring integritet, fejknyheter och infekterade debatter på sociala medie-plattformen Facebook. Allt fler har därför börjar söka sig till mer stängda digitala miljöer så som (förvisso Facebook-ägda) chattverktyget Whatsapp. Detta visar en stor undersökning från tankesmedjan Reuters Institute.

Facebook är fortfarande störst. Dominerar på nyheter. 36 procent av nyhetskonsumtionen i samtliga sociala medier förra veckan skedde på plattformen Facebook, enligt nyhetsbyrån Reuters. Det låter mycket, men Facebook tappar mark.

– Folk håller på att bli lite trötta på Facebook, säger Nic Newman, huvudförfattare till årliga rapporten om digitala nyheter från Reuters Institute.

Allt fler väljer istället ”stängda digitala miljöer” för att dela och diskutera nyheter digitalt. Enligt rapportförfattarna är detta synnerligen påtagligt i länder där det kan vara förenat med fara att uttrycka vissa politiska åsikter, exempelvis Turkiet och Malaysia.

Väljer stängda digitala platser

Många hittar fortfarande saker de tycker verkar vara intressanta på Facebook, enligt rapporten Men användarna väljer att inte reagera eller diskutera där i samma utsträckning som tidigare, utan tar snarare den uppsnappade nyheten vidare för exempelvis delning och diskussion i andra mer stängda miljöer.

Ett exempel på en sådan miljö är chattappen Whatsapp.  Den har blivit allt mer populär som nyhetsplattform för varje studie som institutet genomfört, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

– Vi fortsätter se en ökning av användandet av chattappar för nyheter när användarna söker mer privata ytor för att kommunicera, säger Nic Newman.

I den senaste rapporten svarade 15 procent av de tillfrågade att de använder Whatsapp som källa till nyheter, det är tre gånger så många som för fyra år sedan.

23 procent litar på nyheter i sociala medier

Rapporten är den sjunde i ordningen, och omkring 74 000 personer i 37 länder har deltagit i studien. Bara 23 procent av de tillfrågade uppgav att de litar på nyheter i sociala medier. 44 procent av de tillfrågade svarade att de litar på nyheter överhuvudtaget.

Hos unga personer är Facebook tämligen sval som plattform. Whatsapp, Instagram och Snapchat är alla tre exempel på sociala medier som enligt rapporten är att bedöma hetare bland unga.

Reuters Institute är en tankesmedja vid Oxforduniversitetet i Storbritannien som undersöker

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.