– I stort så handlar det om det stora initiativet ”Journalism Project” som vi lanserade efter förra året. Nu är det ganska nytt så vi har inte kommit jättelångt, men inom det så lanserar vi nya produkter för att bland annat stötta journalister i arbetet mot våra plattformar, men också användarna, berättar Janne Elvelid som har titeln Public Policy Manager Nordics på Facebook.
Alla tjänster som lanserats har inte heller släppts överallt.
– I USA, Frankrike och Nederländerna har vi rullat ut det som vi kallar ”Third Party Fact Checking” som innebär att användarna på plattformen flaggar det som de tycker är falska nyheter. Det går iväg till en tredje part, en granskare, och om de sedan anser att det är tvivelaktig information så flaggar de det.
LÄS MER: Ny Facebook-algoritm ska sålla bort falska nyheter
Syftet med ”Third Party Fact Checking” är att göra användarna uppmärksamma på saker som de kanske ska tänka till om en extra gång.
– Det händer också mer på plattformen, bland annat om du skulle vilja dela ett flaggat inlägg vidare så kommer det upp en varning med budskapet: nu är du på väg att dela en ifrågasatt nyhet. Är du säker på att du vill dela den vidare? Det är ett sätt att bygga in lite friktion mot sådant som skulle kunna vara falskt, säger Elvelid till Kulturnyheterna.
Vad föranleder er att ta de här stegen?
– Mycket för oss väcktes i samband med de valen som hölls förra året, och då definitivt det amerikanska valet då man pekade på oss och ifrågasatte hur vår plattform användes.
LÄS MER: Falska nyheter kan ha påverkat USA-valet
Har Facebook gått från att vara en frånvarande förälder till att bli en uppfostrande förälder?
– Vi vill inte vara en uppfostrande förälder.
Men en närvarande förälder?
– Ja, vi vill vara en närvarande förälder. Vi vill vara ett ansvarsfullt företag.
LÄS MER: Här är Facebooks första tv-serier
Varför har då inte Facebook lanserat de här åtgärderna mot falska nyheter tidigare? Enligt Janne Elvelid handlar det om att det finns så lite erfarenhet att luta sig emot.
– Det finns väldigt få områden av dem som vi jobbar med som vi kan ta hjälp av att titta på hur någon gjort tidigare. Det är så otroligt många saker som är helt nya.