Koko-di, koko-da (Triart m fl)
Ett par, som tidigare har förlorat sitt barn, åker ut på en campingsemester som snart förvandlas till en existentiell mardrömsloop. Svenske Johannes Nyholms (Dockpojken) sorgligt förbisedda och egenartade mörkersaga släpptes på strömmat och dvd häromveckan och är ett måste för alla som är fans av ångestskräck. Och vem är inte det?
Curb your enthusiasm (HBO)
Seinfeld-skaparen Larry Davids serie där han i princip spelar sig själv: Smidig som en packad flodhäst brakar Larry fram genom det välbeställda Los Angeles, och orsakar härligt pinsamt vardagskaos. Bara ett avsnitt återstår av den tionde säsongen, och abstinensen efter det kommer att bli total. Dock finns alla tio säsonger på plats, vilket erbjuder återtitt – och humorföda genom hela karantänen.
(I Sverige tidigare känd som Simma lugnt, Larry)
De 12 apornas armé (Blockbuster m fl)
Man bör väl inte spä på den redan hysteriska undergångsstämningen, men ibland kan dystopier vara terapeutiska. I alla fall Terry Gilliams postapokalyptiska thriller från 1995, om tiden efter (och före) det stora virusutbrottet som ödelade världen. Skrämmande aktuell och stiligt mångbottnad, med snårigt ihopvävda tidsplan som får hjärnan att slå knut på sig själv.
Den sista striden (Drakenfilm m fl)
Även här har det gått åt fanders. Världen ligger i ruiner efter atomkriget och den namnlöse huvudpersonen är precis som de andra få överlevande stum, och tvingas nu fajtas för att behålla livhanken. Lågbudget, svartvit och hopknåpad 1983 av Luc Besson (Nikita, Leon) innan han blev stor.
Erkännandet (Svt Play)
Brittisk verklighetsbaserad miniserie som på pappret låter vådligt klichéartad: en enveten polis går mot strömmen, offrar karriär och sinnesro för att fånga en seriemördare – men den är istället imponerande nyanserad och välskriven. Och spännande. Erkännandet har dessutom fokus på offren och deras anhöriga, likt nästan ingen annan fiktion i genren.