Det är melloveteranen Christer Björkman som ligger bakom konceptet American song contest, tillsammans med Peter Settman, Anders Lenhoff och Ola Melzig. Projektet skildras i dokumentären ”American song contest – när svenskarna tog Eurovision till USA” som finns på SVT Play.
Upplägget består av fem deltävlingar, två semifinaler och en final. Tittarsiffrorna för finalprogrammet har inte kommit än, men tävlingen har tappat mer än en miljon tittare sedan första avsnittet sändes.
Tävlingen har alltså hittills fått ett ljumt mottagande hos den amerikanska tv-publiken.
Första deltävlingen den 28 mars hade programmet nästan 2,9 miljoner tittare. Sedan dess har tittarna droppat av, med en bottennotering på drygt 1,4 miljoner tittare under den första semifinalen. Till den andra semifinalen den andra maj hade antalet tittare ökat något till 1,6 miljoner, enligt sajten tv-series finale.
– Man jobbar lite i uppförsbacke. Man tävlar mot andra stora koncept som redan finns, till exempel American Idol. Sedan har det varit lite svårt att hänga med i röstningen faktiskt, man har haft tre dagar på sig att rösta via telefon eller tiktok. När programmet sänds har man inte fått veta vilka som går vidare till finalen, säger musikjournalisten Bella Qvist.
Som en jämförelse kan man titta på svenska Melodifestivalen där finalen hade drygt 3,2 miljoner tittare. Finalen i American song contest går att se i SVT Play från och med onsdag.