Regissören Barry Jenkins tar emot pris för filmen Moonlight under oscarsgalan 2017 och aktivisten Najee Ali holds håller upp en vitmålad kopia av en oscarsstaty under en protest inför oscarsgalan 2016. Foto: TT/AFP

Så förändrades Oscarsgalan efter #oscarssowhite

Uppdaterad
Publicerad

Oscarsgalan har de senaste åren präglats av bristande mångfald, något som myntat begreppet och hashtaggen Oscar's so white. Men i år märks förändring, menar en av ledamöterna i Oscarsjuryn, som Kulturnyheterna träffade under Berlins filmfestival i ett samtal om mångfald som kommersiell framgångsfaktor.

Natten till måndagen den 5 mars är det återigen dags för Oscarsgalan, som fyller 90 år.

Den prestigefulla prisceremonin som är ett skyltfönster för en hel filmbransch, har de senaste åren mest handlat om bristande mångfald bland de nominerade. Men i år syns tydliga framsteg, menar filmproducenten Marcus Hu, som är ledamot i filmakademin.

Oscarsgalan 2018

– Vi har till exempel Get out (av Jordan Peele), som är den ultimata filmen mot #Oscarssowhite. Och så Lady bird med manus och regi av en kvinnlig debutant: Greta Gerwig, säger han:

– Jag tror att vi genomgår ett maktskifte. Bolagen har drivits av många mäktiga vita män och det håller nu på att ändras.

Moonlight leder vägen

Marcus Hu var en av de som reagerade på den extremt vita galan för två år sen. Nu ser han tydlig förändring, med start förra året när Moonlight (regi av Barry Jenkins) vann kategorin bästa film.

– Det är en väldigt smal, gay-orienterad film av och med afroamerikaner, producerad med mikroskopiskt små medel. Och den filmen uppmärksammades av kritiker och filmakademin världen över som en av förra årets stora filmer, säger han.

Även höstens Metoo-rörelse har fått effekt, menar italienska producenten Carlotta Calori (som vann en Oscar 2014 med Den stora skönheten)

Italienska producenten Carlotta Calori vann en Oscar 2014 med Den stora skönheten Foto: SVT

– Förändring handlar om medvetenhet, om att lyfta fram problem som tidigare sopats under mattan. Jag har en känsla av att vi snart får se en naturlig ökning av kvinnliga regissörer, men fokus måste fortfarande vara att rätt person får jobbet, säger hon.

Konservativa investerare en bromskloss

Idag talar alla om superhjältefilmen Black panther som slagit alla möjliga kassarekord. Ett tydligt exempel på hur mångfald faktiskt är nyckeln till kommersiell framgång, vilket tidigare även konstaterats i en rapport av konsultföretaget McKinsey.

– Publiken har inga problem med mångfald. De vill ha kvalitet och nya berättelser. Så det bästa argumentet ur ett marknadsperspektiv är att mångfald faktiskt ger fler nya berättelser, säger Scott Roxborough, filmjournalist på The Hollywood Reporter.

Ändå verkar det vara bland investerare som oviljan att se mångfald som kommersiellt gynnsamt är som störst.

– Jag pratade med en kvinnlig regissör som nyligen fick sin finansiering indragen för att en investerare ansåg filmen vara för mycket av en ”kvinnofilm” som inte skulle fungera. Jag tror att många konservativa krafter finns kvar bland investerare, och att det utgör det stora hindret idag.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Oscarsgalan 2018

Mer i ämnet