• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Don Quijote-filmen som drabbats av sju sorger och åtta bedrövelser

Uppdaterad
Publicerad

Det vilar en förbannelse över Terry Gilliams film The Man Who Killed Don Quijote. När den efter 20 år nu äntligen ligger färdig kommer ytterligare ett bakslag.

En avhoppad producent som hävdar att han äger rättigheterna till filmen har stämt Terry Gilliam och med det grusat förhoppningarna om premiär i Cannes i vår.

Men vi tar det från början. Året var 1998 när Terry Gilliam annonserade att hans nästa projekt skulle bli The Man Who Killed Don Quijote. Fransosen Jean Rochefort skulle göra huvudrollen som den kvarnilskna riddaren Don Quijote och Johnny Depp hans följeslagare Sancho Panza, eller Toby som han heter i Gilliams film. Även franska superstjärnan Vanessa Paradis var med på den första rollistan.

Filmens manus är en korsning av Cervantes mytomspunna mästerverk och Mark Twains roman En yankee vid kung Arthurs hov.

Filmfestivalen i Cannes 2018

Historien utspelar sig både i nutid och på 1600-talet och när inspelningen drog igång i Spanien hösten 2000 var filmprojektet ett av de största i Europa om man ser till budgeten.

Men bekymren startade omgående.

Översvämning och högljudda militärplan

Redan andra dagen översvämmades inspelningsplatsen och stora delar av utrustningen sköljdes bort eller förstördes. Dessutom var platsen illa vald då en militärbas visade sig ligga i närheten. Natos F-16 plan som frekvent flög över området gjorde inte ljudinspelningen någon tjänst om man säger så.

Översvämningen visade sig också få ännu värre konsekvenser än vad man först trott. Dels hade klipporna i omgivningen fått en annan ton av vätan, så det lilla material man hade hunnit filma visade sig oanvändbart. Dels täckte inte försäkringen skador orsakade av översvämningar.

Don Quijote fick diskbråck

Och så vad det det här med huvudrollsinnehavaren, den franska filmstjärnan Jean Rochefort. Han hade lagt sju månader på att lära sig engelska inför inspelningen. Men när det var dags att sitta upp till häst (eller åsna i det här fallet) visade det sig att Rochefort drabbats av dubbelsidigt diskbråck och inte kunde jobba.

Han flögs till doktorn i Paris, men det stod snart klart att han inte skulle kunna återvända.

Filmens fotograf Nicola Pecorini sa senare om inspelningen att han aldrig under sina 22 år i branschen varit med om så mycket otur på samma gång.

Blev firad dokumentär

Allt ovanstående finns dokumenterat i den kritikerrosade dokumentären Lost in La Mancha från 2002. Dokumentären hjälpte också till att ge den misslyckade inspelningen kultstatus. Och det gjorde även Terry Gilliams återkommande – och lika misslyckade – försök att blåsa liv i projektet decennierna som följde.

Han har själv beskrivit försöken att få finansiering till filmen som sin egen jakt på väderkvarnar och sagt att han aldrig gett upp eftersom han är ”lika galen som Don Quijote”.

Flera försök

Många är skådespelarna som under 00- och 10-talen knöts till rollen som Don Quijote: Gérard Depardieu, Michael Palin och Robert Duvall. Men Gilliam kom aldrig längre än till förproduktionen någon av gångerna och rapporteringen om förbannelsen över projektet fortsatte.

Så det var många som skrockade på filmfesivalen i Cannes för två år sedan när Gilliam än en gång presenterade en rollista och sa att nu ska det verkligen bli av. Med Jonathan Pryce som Don Quijote och Adam Driver som Sancho Panza. Och med svenska Stellan Skarsgård i en av birollerna.

Äntligen klar

Men denna gången gick det vägen. Filmen ligger klar och nu är det alltså bara ett rättighetsbråk som stoppar den från biograferna.

Terry Gilliam hoppas att tvisten ska lösas så snart som möjligt, och har hintat om Venedigs filmfestival senare i år som möjlig premiärplats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Filmfestivalen i Cannes 2018

Mer i ämnet