Renate Reinsve i filmen ”Armand”. Filmkritiker Kristoffer Viita ger en 5:a i betyg

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se klipp från Halfdan Ullmann Tøndels debutfilm ”Armand” i klippet ovan. Foto: Folkets bio

Filmrecension: ”Armand” av Halfdan Ullmann Tøndel

Uppdaterad
Publicerad

En grov anklagelse från skolan gör att en ensamstående mamma riskerar att förlora sin vårdnad. Halfdan Ullmann Tøndels ”Armand” fångar individens utsatthet i en tid av grupptänk, skriver filmkritiker Kristoffer Viita och smäller till med en 5:a i betyg.

Medan Sverige hårdsatsar på ny reboot av ”Jönssonligan” fortsätter Norge att leverera förstklassiga och nyskapande filmer från auteurregissörer. Joachim Trier och Kristoffer Borgli har visat att man kan göra konstnärliga filmer som också är tillgängliga för en bred internationell publik.

Nu också Liv Ullmann och Ingmar Bergmans norske barnbarn Halfdan Ullmann Tøndel med ”Armand”, som redan vunnit Caméra d’Or i Cannes för bästa debutfilm.

Armand är en sexårig pojke som anklagas för att ha begått ett sexuellt övergrepp på en jämnårig skolkamrat. Men barnet syns aldrig i filmen. Istället är det hans mamma Elisabeth (Renate Reinsve från ”Världens värsta människa” i en dynamisk toppenprestation) som kallas in till skolan med kort varsel. Elisabeth överrumplas med anklagelser från det påstådda offrets föräldrar, som dessutom är gamla vänner.

Det är svårt att säga exakt vad som skaver när hon konfronteras av föräldrarna, uppbackade av skolledningen. En smått absurd situation, där den drabbade pojken Jons mammas ständigt kommer med ny information. Plötsligt har hennes son inte bara gråtit på skoltoaletten, han var också täckt med blåmärken? Men kan det vara så att Elisabeth faktiskt missköter sitt barn. Kanske har inte Armand gjort det han anklagas för, men hans beteende måste väl vara ett rop på hjälp?

Halfdan Ullmann Tøndel leker med publikens fördomar och förväntningar så att dramat hela tiden kränger från en sida till den andra. Han testar våra sympatier och lurar oss med scener som avslöjar våra egna fördomar. ”Armand” är som en mörkare ”Carnage” och fångar individens utsatthet i en tid av grupptänk. Men den blir aldrig en allegorisk predikan. Hemligheter uppdagas i precis rätt takt, lager för lager, inramat i melankoliska färger.

Allt är grundat i människans kött, blod och hjärta – med småaktighet och svartsjuka som kan maskeras av en välvillig fasad. Ullmann Tøndel visar att saker sällan är som de verkar, och gör det med ett hantverk och en känsla som bådar väldigt gott för framtiden. Åtminstone för norsk film.

”Armand”

Premiär: 25 oktober
Regi: Halfdan Ullmann Tøndel
Skådespelare: Renate Reinsve, Ellen Dorrit Petersen, Thea Lambrechts Vaulen, med flera
Speltid: 115 min
Betyg: 5

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.