Saoirse Ronan i centrum för Unga kvinnor. Foto: SF

Filmrecension: Unga kvinnor är överraskande käck

Uppdaterad
Publicerad

Unga kvinnor bjuder på stjärnor, snygga bilder och ett stiligt hantverk, men Greta Gerwigs kostymfilm är också irriterande käck. Som en Jane Austen för barn, där kända skådespelare snarare leker teatersport än levererar kännbart drama. Kulturnyheternas filmkritiker Fredrik Sahlin är lätt besviken på favoriten Gerwigs senaste verk.

Ursäkta en svordom i indiekyrkan men Greta Gerwigs kostymdrama är bitvis irriterande käckt.

Det ska erkännas att detta är den första gången som jag tar del av den romantiska berättelsen om Jo Marchs och hennes tre systrars öden i 1800-talets USA. Jo, författaren Louisa May Alcott är bekant men hennes mest kända roman (och alla dess film- och tv-versioner) har passerat detta psyke obemärkt.

Filmrecension

En brist i referensramen? Absolut, men det ger också en möjlighet till ett filmtittande som står fritt från förutfattade meningar (i alla fall på storyn) vilket inte kan skada – om man ser till hur unisont hyllad denna Oscars-tävlare blivit.

Det här är nämligen överraskande frejdigt och käckt. Som ett utdraget och senkommet avsnitt av den gamla malätna (men då älskade) TV-serien Lilla huset på prärien. En Jane Austen för barn.

Kuddkrig, tisslande och tasslande – och vem ska gifta sig med vem?

”Överraskande” för att det är just den begåvade och fyndiga Greta Gerwig som står för regi och manus. Tidigare Gerwig-skapelser som Ladybird och Frances Ha (manus och huvudroll, en ljuvlig film) och rollprestationer i sambon Noah Baumbachs dramedier har cementerat henne som ett av de mest intressanta namnen i den amerikanska independentfilmen – och en mindre slående insats ändrar så klart inte på det (återigen: Unga kvinnor är gillad av i princip hela den amerikanska kritikerkåren, och Oscarjuryn) – men likväl: en besvikelse.

Mest oväntad är den käcka pippilottaviktualia-tonen som känns helt okarakteristisk för den annars lakoniskt underhållande Gerwig (det är ungefär som att Henrik Schyffert plötsligt skulle börja rabbla goa göteborgsvitsar).

Betygstrean är svag.

Men okej. Det är till stor del min besvikelse som talar. Om man ser det hela som en söt Hollywood-tårta för unga romantiker faller bitarna lättare på plats. Det är en så klart ett stadigt stycke filmhantverk, med elegant produktionsdesign och snyggt foto (även om fotografen är lite för kär i sin slowmotionknapp). Saoirse Ronan, Emma Watson, Laura Dern och alla de andra stjärnorna gör det dom ska, även om det ibland känns mer som att titta på ett stycke frejdig teatersport än ett kännbart drama.

Temat är dessutom aktuellt. Tidlöst. Det handlar kvinnors utsatthet i ett samhälle där mannen är boss och förmyndare, där en kvartett tjejer kämpar för att inte låta sig nötas ner av samtidens hårda könsnormer – men den kluckande och oväntat sentimentala stämningen stör ut mina vanliga mätinstrument.

Unga kvinnor-fans lär inte bli besvikna, alla andra kan med fördel istället avnjuta Greta Gerwigs insatser i hennes naturliga hipsterhabitat: som i Frances Ha, Mistress America, Wiener dog, Damsells in distress, och så vidare.

Unga kvinnor

Betyg: 3

Regi & manus: Greta Gerwig

I rollerna: Saoirse Ronan, Emma Watson, Laura Dern m fl

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Filmrecension

Mer i ämnet