Bioälskarna saknar det gamla varumärket. Ända sedan SF Bio utlyste en omröstning som skulle utmynna i en ny ljud- och bildslinga för SF Bios nya identitet – Filmstaden – har företaget tagit emot kritik för den nya utformningen på sociala medier.
– Vi har full förståelse för det. Det är nästan ett omöjligt uppdrag att ersätta den här klassikern. Den gamla slingan är 75 år gammal och har tonsatt i stort sett allas bioupplevelse sedan barnsben. Ingenting är ju en instant hit, säger Carolin Högmyr som projektlett arbetet med den nya vinjetten.
Carolin Högmyr menar att syftet med den nya identiteten är att ta vara på det gamla arvet och lyfta fram material som förknippas med bio, till exempel sammet och mässing. Samtidigt måste den nya profilen bryta av mot det gamla för att ha en chans att stå för sig själv.
– Vi har lagt ner enormt mycket tid och engagemang i det här, det är verkligen inget hastverk, säger hon.
”Identitetslös logga”
Den nya loggan, som tagits fram av reklambyrån Söderhavet, har fått kritik för att vara identitetslös och simpel.
– Jag har inte varit inblandad i valet av den loggan men jag vet att ”F”:ett i cirkeln kommer från det prisbelönta typsnittet som togs fram till vår hemsida för ett par år sedan, ”SF Bio Sans”, säger Carolin Högmyr.
Från och med årsskiftet kommer identitetsbytet vara i hamn även juridiskt, och innan dess ska allt från mattor till personalkläder stylas om.
Efter all kritik och med facit i hand – finns det något som ni skulle gjort annorlunda?
- Nej, faktiskt inte. Processen har varit så gedigen och vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Carolin Högmyr.
Hon påminner även om att den gamla vinjetten inte är helt död, utan lever kvar som ett inslag i SF Studios egna filmproduktioner.