Logotypbytet välkomnades inte med öppna armar. Foto: TT/Facebook/Faksimil

SF Bio har bytt sin logotyp – nu rasar svenska folket i sociala medier: ”Fy fan vad fult”

Uppdaterad
Publicerad

SF Bio köptes 2017 av ett kinesiskt ägt bolag, vilket lett till att den anrika logotypen hamnat i soptunnan. Under slutet av oktober kommer omskyltning av alla biografer påbörjas, men SF:s app och Facebooksida har redan fått sitt nya utseende. Svenska folkets omdöme var skoningslöst.

Sedan 2017 ägs SF Bio av nordisk-baltiska koncernen Nordic Cinema Group, som i sin tur ägs av AMC Theatres europeiska dotterbolag. AMC Theatres är sedan 2012 del av det kinesiska bolaget Dalian Wanda.

Den nya ägarstrukturen krävde byte av namn och logotyp, och 30 november 2017 meddelades det att SF Bio blir ”Filmstaden”, komplett med ny logotyp, och byte av välkända introjingeln, komponerad 1943 av Jules Sylvain.

Nya looken bespottas

När namn och logo byttes på SF:s Facebooksida svämmande den över med folk som bespottade den nya looken.

”Får känslan av ett lågprismärke från en matbutik”, ”Pinsamt om er 'grafiska designer' fick betalt för detta”, ”Det ser ut som en 'F'-stämpel på något underkänt prov” – omdömena var mycket hårda. Den gamla jämfördes med champagne, och den nya med blaskig mellanmjölk.

Filmstadens personal försvarar loggan i kommentarsfältet, bland annat med att ”även mellanmjölk har sina kvaliteter”, och att F inte står för ”fail”.

Utöver det påpekar personalen att gamla biobiljetter kommer att fungera som vanligt, namnbytet till trots.

Den gamla logotypen kommer fortsatt användas för bolaget SF Studios.

Vem designade gamla logotypen?

SF-logotypen användes första gången 1921, på en affisch för filmen ”Johan”, enligt SF.

Det finns två teorier om vem som designat den folkkära loggan. Det kan vara illustratören Nils Hårde, vars signatur syns på filmaffischen till Greta Garbo-filmen ”Gösta Berlings saga” från 1924.

Det kan också vara en kvinna som arbetade med att teckna stumfilmstexter, vars namn har gått förlorat, som ligger bakom designklassikern.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.