SVT-redaktionerna PSL och Babel har gemensamt utlyst en omröstning för att utse den bästa svenska musiklyriken under 2000-talet. Totalt nominerades över 300 bidrag och nu har sex av dem valts ut.
Fria från klichéer
Juryns kriterier var bland annat att låttexterna inte skulle vara tyngda av klichéer, kunna stå på egna ben utan musiken och ha en egen ton och berättarteknik.
De nominerade låttexterna är Mattias Alkberg BD med ”Ragnar”, Kajsa Grytts ”Allt faller”, Håkan Hellströms ”Tro och tvivel”, Lilla Namos ”Höj volymen”, Lorentz & Sakarias ”Diamant” och ”Isarna” av Säkert!.
Pablo Leiva Wenger läser texterna
Artisten och skådespelaren Pablo Leiva Wenger har läst in de sex låttexterna. Filmerna kan ses här. Där pågår även omröstningen fram till den 5 maj.
Finalister – Bästa musiklyriken
Mattias Alkberg BD – ”Ragnar”
Rakt på sak om när insikten om alltings förgänglighet slår till med full kraft. Den naivistiska, lätt humoristiska stilen skapar närvaro och nerv som gör att texten inte tippar över i pekoral. Och välfungerande referens till Ragnar Strömbergs poesi.
Kajsa Grytt – ”Allt faller”
Fångar effektivt förälskelsens paradox, att känslan både är välbekant och helt ny. Som i den grammatiskt geniala vändningen i ”En gång till har aldrig känt så har förut”.
Håkan Hellström – ”Tro och tvivel”
Som en novell nedkokad till en buljongtärning av stämningar, tankar och ögonblicksbilder. Fin berättelse om hur vi formas av såväl det förflutna som av tillfälligheternas spel. Parkbänken är aldrig långt borta.
Lilla Namo – ”Höj volymen”
Med ett koncist språk som ändå rymmer såväl humor som ilska skildras motsättningen mellan ordningsmakten och omotiverat misstänkliggjorda medborgare.
Lorentz & Sakarias – ”Diamant”
Med personlig och varm ton skildras upplevelsen av hur världen förändras när man ser den tillsammans med ett litet barn, utan att texten för den skull blir vare sig smetig eller övertydlig.
Säkert! – ”Isarna”
Med originella ordvändningar och oväntade språkliga konstruktioner sammanförs barndom och vuxenhet, och den lilla världen kontrasteras mot den stora. Orosmättad refrängrad som öppnar upp för läsarens/lyssnarens egna tolkningar.