I USA definierar sig en av sex personer född mellan 1997 och 2002 som någonting annat än heterosexuell, enligt en undersökning gjord förra året.
Det gör generation Z, som de kallas, betydligt mer uttalat queer än tidigare generationer. Den är också mer etniskt diversifierad än någonsin tidigare i landets historia – och går mot att bli den mest högutbildade.
Det är en publik som de stora film- och tv-bolagen suktar efter. Trots det ser representationen av kön, sexualitet och etnicitet på film och tv ojämn ut, enligt amerikanska undersökningar.
Möjligen är serierna som gör anspråk på att skildra just unga vuxna ett undantag. I nya titlar som Generation och Betty har det queera en självklar plats och när tidiga 00-talsserier som Gossip girl kommer i en ny version för att locka en ung publik, utgörs ensemblen både av en mer etniskt diversifierad grupp och karaktärerna är betydligt mindre heteronormativa än för åtta år sedan.
Regissören: Sverige släpar efter
Regissören Rojda Sekersöz är aktuell med serien Young roayls på Netflix. Handlingen kretsar kring Wilhelm och Simon, som träffas på en internatskola och blir kära i varandra. Hon tycker att den svenska film- och tv-marknaden släpar efter i att skildra verkligheten.
– Jag såg någon lista på kommande serier och jag tyckte inte alls att det såg bra ut. Jag tycker att vi i Sverige har en väldigt romantiserad självbild, men inte alls är moderna kring hur vi tänker kring historierna vi berättar och hur vi berättar dem, säger hon.
”Inte bara politiskt”
Den unga film- och tv-publiken är krävande, enligt Rojda Sekersöz.
– Det är en smart och ambitiös generation som kräver sin plats. Jag tror att det kommer att bli mer av en självklarhet att världen blir mindre och att publiken kräver att få se fler historier speglas och livsöden normaliseras, säger hon.
Inte minst för att det säljer.
– Eftersom strömningstjänsterna är globala har de andra krav på sig. Innehållet måste spegla en bredare publik. Det har också visat sig att historier som har en mångfald i karaktärer och storylines ses av fler. Det är inte bara politiskt utan också väldigt kommersiellt, säger Rojda Sekersöz.