• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Bilden är ett montage. Foto: Dan Hansson / TT Bild

USA och Europa dominerar bioutbudet fullständigt

Uppdaterad
Publicerad

95 procent av de filmer som visades på svenska biodukar förra året var antingen från USA eller Europa. Bara 12 av 223 filmer som visades på svenska biodukar förra året var från andra länder.

”Brutal och mästerlig” är ord som beskrivit filmen ”Smärtgränsen”. Den gick upp i höstas och är fjolårets enda mexikanska film på svenska biografer.

Svenska filminstitutets genomgång visar att det 2012 inte var fler än åtta filmer i hela svenska bioutbudet som kom från något annat än europeiska länder eller USA.

Nu har SFI tittat på filmerna från 2013 (januari till och med november) och konstaterar att siffrorna för det internationella ökat något. Bland fjolårets filmer var nämligen 12 stycken från Latinamerika, Asien, Afrika och Kanada.

”Som hamburgare och sill”

Kulturnyheternas filmkritiker Fredrik Sahlin säger att vi går miste om filmer med andra temperament och synvinklar.

– Som det är nu får vi en extremt sned världsbild. Direktimporterad från USA. Man kan översätta det i mattermer: Det vore som om restaurangerna bara erbjöd sill och hamburgare, säger han.

Katrina Mathsson, verksamhetschef på Folkets bio, menar att filmstödssystemet i dag prioriterar svensk och europeisk film.

– År 2012 bestämde vi oss för att få bukt med ekonomin. Då hade vi inte råd att ta in så mycket film som vi inte vet om vi får stöd för. Det vill säga: Det blev i princip bara europeisk film, säger hon.

SF lovar bättring

Av alla fjolårets premiärer på SF-biograferna var en film från Ungern, en från Mexiko, en från Iran och två från Chile. Det här beror utbudet hos distributörerna, säger Per Mårtensson, programchef. Men han är också självkritisk.

– Vi kan bli bättre på marknadsföringsbiten. Här kan vi göra mer. Jag ska se vad jag kan göra, lovar han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.